23948sdkhjf

Jysk gik ind i Rusland – det udviklede sig kaotisk

Det ligger nærmest i den danske detailgigant Jysks DNA, at den vil indtage nye markeder. Sådan har det været, siden grundlægger Lars Larsen i 1979 åbnede den første Jysk-butik i Aarhus.

Men den nyeste knappenål på verdenskortet – Rusland – har fået alt andet end den start, som Jysk og topchef Jan Bøgh forventede.

- Det har været den mest kaotiske landeåbning i mine 25 år i Jysk, siger Jan Bøgh med et slet skjult smil.

På herrens mark

Putins corona-restriktioner betød, at Jysk ikke kunne sende hjælp til sit russiske personale, som derfor måtte åbne de første butikker helt uden hjælp fra erfarne kolleger.

- Da stod de ærligt talt lidt på herrens mark, siger Jan Bøgh, som nu flere måneder senere stadig ikke har haft mulighed for at besøge de russiske Jysk-butikker.

Læs også: Jysk skruer op for butiksændringer i milliardklassen

Jysk nåede i løbet af sommeren at åbne tre butikker i Rusland, mens den fjerde er på vej.

Jysk har eksisteret siden 1979 og har i dag næsten 3.000 butikker fordelt på 51 lande.

200 af butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder, f.eks. i Kuwait, Thailand, Vietnam og de baltiske lande.

Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, hvor stifterens søn, Jacob Brunsborg, er formand.

Jysk omsætter årligt for over 30 mia. kr.

Selvom indtoget i Rusland har været udfordrende, rokker det ikke ved Jysks ambitioner. Planen er stadig at åbne yderligere ni butikker over det kommende år.

Men den slags er ikke gnidningsfrit. Dels tager det lang tid at forhandle kontrakter med nye butikker. Dels kan told, certifikater og andet papirarbejde være en omstændig affære i et land som Rusland.

- Men det gør ikke så meget, at vi har tabt omsætning i nogle måneder og fået udskudt tingene lidt. Vi skal jo være der de næste 100 år, siger Jan Bøgh.

Læs også: Jysks topchef sætter ord på den største trussel under coronakrisen

Fejlslagne forsøg

Tre gange tidligere har Jysk forsøgt at finde fodfæste i Rusland, men hver gang er det slået fejl.

Første gang, omkring årtusindskiftet, endte en række franchisebutikker som et økonomisk mareridt. Senere satte finanskrisen en stopper for planerne.

Og i 2014 måtte Lars Larsen og resten af Jysk afblæse en større satsning i landet på grund af konflikten med Ukraine og de efterfølgende sanktioner fra Vesten.

Denne gang tror Jan Bøgh på succes.

- Selvom Rusland er et svært marked, er potentialet stort – ikke mindst på grund af landets størrelse og den store middelklasse. Derudover kan vi trække på vores egne erfaringer fra blandt andet Ukraine og Hviderusland, siger han.

På verdensplan har Jysk knap 3.000 butikker fordelt på 51 lande.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125