23948sdkhjf

Jysks topchef sætter ord på den største trussel under coronakrisen

Den 61-årige nordjyde Jan Bøgh trives med at stå i skyggen og trække i trådene. Det har han gjort i over to årtier som øverste chef for milliardkoncernen Jysk.

Men da stifter Lars Larsen sidste år gik bort, trådte den erfarne købmand frem i lyset, og hans evner som leder og bannerfører kom for alvor på prøve, da coronakrisen brød ud.

Over 2.000 af Jysks butikker måtte lukke, og situationen var alvorlig.

- Vi havde hundredvis af containerskibe med varer på vej mod os. Dem skulle vi have stoppet. Det var på det tidspunkt den største trussel mod os, siger Jan Bøgh til RetailNews.

Enorme mængder varer

Et er, hvad Jysk skulle betale for de mange varer, som på daværende tidspunkt ikke kunne blive sendt videre ud i butikkerne til salg. Noget andet er den volumen, som var på vej i Jysks retning.

- Det er jo enorme mængder varer, der er tale om – og et havesæt fylder altså en del. Hvor skal man gøre af det, hvis der ikke er hul ud i butikkerne? Det er meget udfordrende, siger Jan Bøgh.

Jysk har eksisteret siden 1979 og har i dag næsten 3.000 butikker fordelt på 51 lande.

200 af butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder, f.eks. i Kuwait, Thailand, Vietnam og de baltiske lande.

Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, hvor stifterens søn, Jacob Brunsborg, er formand.

Jysk omsætter årligt for over 30 mia. kr.

Jysk-chefen, der har det øverste ansvar for kædens knap 3.000 butikker, fik stoppet containerne. Blot for halvanden måned senere at mangle dem, da coronakrisens jerngreb aftog.

- Da var medarbejdere rundt om hos vores leverandører sendt hjem, så vi skulle have dem til at genoptage arbejdet. Der tabte vi noget af vores vareflow. Det var ikke godt for vores forsyningskæde, siger Jan Bøgh.

Pengetanken i kulissen

Da coronakrisen ramte, nedsatte Jan Bøgh en taskforce, som mødtes næsten dagligt for at diskutere og overvåge situationen. De enkelte landechefer skulle melde ind hver morgen.

Bag kulisserne var Jysk-ledelsen i dialog med moderselskabet Lars Larsen Group, som sidder på finanserne.

- Selvom vi er godt polstret, kunne det have udviklet sig til en likvid krise. Så vi undersøgte, hvad der var tilgængeligt, og hvor langt vi kunne gå. Heldigvis endte det nogenlunde, siger Jan Bøgh.

Jysk-koncernen fremlagde for nyligt omsætningstal for regnskabsåret 2019/20. De viste en rekordomsætning på 30,5 mia. kr. svarende til en vækst på 7,6 pct. målt mod året før.

- Det havde jeg gerne solgt den for inden. Det er vi yderst tilfredse med, siger Jan Bøgh.

Siden Jysk for to uger siden fremlagde omsætningstal, har virkeligheden igen ændret sig. Coronavirussen er blusset op på stort set alle detailkoncernens markeder.

- Vækstraterne er lavere nu. De er på et mere moderat niveau. Og alting er enormt usikkert, konstaterer Jysk-chefen, som stadig forventer at åbne 150 nye butikker i indeværende regnskabsår.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109