23948sdkhjf

Gubi fastholder toplinjen trods coronakvaler

Onsdag landede årsregnskabet fra Gubi, og trods et coronaplaget andet halvår, har designkoncernen formået at holde fast i toplinjen, mens en række kompetencetunge nyansættelser har trukket resultatet ned.

Således lander omsætningen for det forskudte regnskabsår på 367 mio. kr. sammenlignet med 373 mio. kr. i 2018/19, og i en pressemeddelelse oplyser koncernen, at man også i andet halvår fortsat oplever efterspørgsel på alle markeder.

– Verdenssituationen taget i betragtning er vi tilfredse med regnskabet, og vi er kommet fornuftigt igennem Corona-krisen. Selvom den har berørt andre hårdere end os, så har det selvsagt også haft en effekt på vores forretning. Vi mærkede, hvordan efterspørgslen stod stille på verdensmarkedet under Corona-krisens tidlige indtog, men heldigvis oplevede vi, at kunderne vendte hurtigt tilbage. I en tid med Covid-19 er det en præstation i sig selv at levere en stabil omsætning, udtaler Henriette Schütze, CFO i Gubi.

Kompetencer koster

Med en indtjening på 110 mio. kr. kan Gubi ikke matche indtjeningen fra det foregående år, hvor koncernens EBITDA lød på godt 135 mio. kr.

– Men ændringen kan, sammen med den momentane nedgang i salgsaktiviteten på grund af den globale nedlukning, i høj grad tilskrives en oprustning på medarbejdersiden, skriver virksomheden, og peger på tilgangen af en række tungere profiler.

Læs også: Gubi-stifter dropper Gubi: Atbo overtager rettighederne

Disse profiler skal ifølge virksomheden tilføre kompetencer, der kan bringe Gubi ind i næste fase af vækststrategien. Gubi femhæver desuden, at der i årets løb er blevet iværksat en række certificeringstiltag, der skal styrke positionen på kontraktmarkedet og åbne op for nye markeder og målgrupper.

– Gubi har også øget fokus på partnere, der specialiserer sig i onlinesalg, og effekten af dette kan aflæses i væksten på dette område, skriver virksomheden.

God start, usikre udsigter

Også det nye år er startet godt for designkoncernen, der lukkede regnskabsbøgerne ved udgangen af juni.

– I forhold til markedsudviklingen har vigtige eksportmarkeder som Storbritannien og USA været hårdere ramt af Covid-19, men dette års første kvartal viser en udvikling stort set på niveau med samme periode sidste år, skriver Gubi i pressemeddelelsen.

Læs også: Atbo: Gubi Olsen styrker vores fundament

Her understreges det også, at den nordiske region har leveret forholdsmæssigt stabilt hele året og har levet op til forventningerne.

– Vi glæder os over, at det nye regnskabsår er startet godt, hvor det første kvartal ligner det niveau, som vi så før Corona-krisen. Det er gode takter, som vi skal bygge videre på med en række strategiske tiltag, lyder det fra Henriette Schütze, der dog understreger, at pandemien stadig medfører en vis usikkerhed.

– Som så mange andre virksomheder har det globale udbrud af Covid-19 haft en negativ indvirkning på de makroøkonomiske udsigter. Det giver sig selv, at det er svært at sige noget konkret om omfanget og varigheden af den nuværende situation, som naturligvis også har udfordret vores virksomhed. Samtidigt har vores medarbejdere udvist stor omstillingsparathed og fokus, som gør, at vi har tillid til, at vi også næste år leverer et godt resultat, lyder forventningen.

Læs mere om: Gubi
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079