Pressemeddelelse fra Thorup Smed

Et samarbejde mellem Thorup Smed A/S og VN tømrer- og snedkerforretning giver færre tunge løft i bygge- og anlægsbranchen.
Løsning på håndtering af gipsplader

Det var Arbejdstilsynets skærpede krav til tunge løft i bygge- og anlægsbranchen og ønsket om at forbedre arbejdsmiljøet for sine medarbejdere, der fik tømrermester Jørgen Vilsgaard, VN Tømrer- og snedkerforretning, til at henvende sig til Thorup Smed A/S. Jørgen Vilsgaard havde brug for et teknisk hjælpemiddel, som kunne håndtere både gipsplader og vinduer, når han og hans medarbejdere var ude på byggepladserne og montere. Løsningen skulle findes hurtigt, da det fra 31. december i år er slut med at håndtere og montere gipsplader manuelt.

- Det var en spændende opgave og lidt af en udfordring, som Jørgen kom med, siger Martin Mikkelsen, medejer og bestyrelsesmedlem hos Thorup Smed A/S. Virksomheden tog udfordringen op og gik i gang med at fremstille en prototype. Den første prototype kom på prøve hos VN Tømrer- og snedkerforretning, så de kunne komme med forslag og ideer til forbedringer af maskinen.

- Allerede den første prototype fungerede efter hensigten, og efter lidt finjusteringer fik vi opfyldt alle de krav og ønsker, vi havde, og vi står nu med en ideel løsning til håndtering af gipsplader, vinduer samt andre byggematerialer med en glat overflade, siger Jørgen Vilsgaard

Sikkerheden i top
Håndteringsmaskinens gribeværktøj består af fire sugekopper, så alle byggematerialer med en glat overflade principielt kan håndteres. Både op/ned bevægelsen og rotation af gribeværktøjet foregår via almindelige asynkronmotorer. Motorerne er frekvensstyrede, så hastigheden kan reguleres, og maskinen kan sættes i et almindeligt 240 volts stik. Der kan løftes 220 kg i håndteringsmaskinens inderste position og 50 kg i den yderste. Rækkevidden spænder fra gulvhøjde til 3,2 meter i håndteringsmaskinens yderste position.

Der er også taget højde for sikkerheden, så et lydsignal advarer, hvis maskinen mister grebet og er ved at tabe emnet, ligesom den solide ramme tjener som vakuumbeholder, så sugekopperne ikke mister grebet ved evt. strømsvigt.

Martin Mikkelsen, Thorup Smed A/S (t.v.) og Jørgen Vilsgaard, VN tømrer- og snedkerforretning med den nyudviklede håndteringsmaskine, der løfter et stort vindue. Nem betjening og transport
Der er lagt vægt på nem transport af håndteringsmaskinen både til/fra og på byggepladsen. Derfor er håndteringsmaskinen nem at betjene og kan vende ”på en tallerken”. Den er hurtig at skille ad og derfor nem at transportere op ad trapper. Der er ligeledes taget højde for, at maskinen kan komme igennem de fleste døre, da maskinen ikke er bredere end 76 cm.

Håndteringsmaskinen betjenes via fjernbetjening, som enten kan sidde på maskinen eller som tømreren kan tage med rundt vha. den 3 meter lange forlængerledning. Vakuumet slås til og fra via en skydeventil, som sidder centralt på maskinen.

- Generelt er maskinen baseret på forholdsvis gængse og kendte teknikker, hvilket gør, at prisen kan holdes på et minimum”, lyder det fra Martin Mikkelsen.

Thorup Smed A/S og VN tømrer- og snedkerforretning glæder sig over resultatet af deres samarbejde og ser begge store muligheder for den nyudviklede håndteringsmaskine.

Kilde: Pressemeddelelse fra Thorup Smed A/S, den 15. august 2005.