23948sdkhjf

Gubi betaler millionbøde for diktering af priser

Opdateret: Det har før fremgået af artiklen, at Kenni Riise har siddet på direktørposten i fire år, hvilket er fejlagtigt. Kenni Riise har siddet som direktør i et år, men været i Gubi i fire år. Wood Supply beklager fejlen.  

Designvirksomheden Gubi har accepteret at betale en bøde på 6 mio. kr. for at have overtrådt konkurrenceloven.

Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

I bødevedtagelsen fremgår det, at Gubi i en periode på ”ikke under 2 ½ år frem til februar 2020 i sin egenskab af juridisk person har været ansvarlig for, at ansatte i virksomheden har indgået konkurrencebegrænsende aftaler med en række forhandlere.”

Det har virksomheden gjort ved at stille krav til forhandlerne om, at Gubis vejledende salgspriser skulle overholdes som mindstepriser i forbindelse med videresalg til forbrugerne.

Henvendte sig selv

– Forhandlere skal have mulighed for selv at sætte prisen på de varer, de sælger, så de kan konkurrere på prisen til gavn for kunderne. Det har Gubi forhindret dem i ved at diktere, hvad varerne som minimum skulle koste. Det har dog indgået som en formildende omstændighed i bødens størrelse, at Gubi selv har henvendt sig til os om lovovertrædelsen, udtaler Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ved fastsættelsen af bødestørrelsen er der desuden lagt vægt på overtrædelsens grovhed, herunder at aftalerne indeholder både vertikale og horisontale elementer, overtrædelsens varighed og Gubis omsætning, skriver styrelsen.

Til gengæld har det været formildende omstændigheder, at Gubi har dokumenteret, at der nu er implementeret foranstaltninger, der skal sikre, miseren ikke gentager sig, samt at virksomheden selv har henvendt sig til myndighederne og erkendt overtrædelsen samt bidraget til sagens opklaring og afgørelse.

Blev kontaktet af forhandler

I en pressemeddelelse oplyser Gubi, at virksomheden på eget initiativ henvendte sig til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i juni. 

– Vi blev opmærksomme på problemstillingen på baggrund af en henvendelse fra en tidligere forhandler, hvorefter vi med det samme iværksatte en ekstern advokatundersøgelse. På baggrund af advokatundersøgelsen henvendte vi os til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som vi naturligvis har samarbejdet med gennem hele forløbet, udtaler Lars Munch, bestyrelsesformand i Gubi.

– Som en af de førende virksomheder inden for boliginteriør og design gennem mange år er det naturligvis magtpåliggende for os at drive vores forretning på en ordentlig og redelig måde. Vi har accepteret styrelsens afgørelse og har som konsekvens af sagen indskærpet og præciseret vores interne retningslinjer samt gentaget compliance-træning af alt relevant personale, fortsætter han.

Ifølge Lars Munch har designvirksomheden haft et godt og konstruktivt samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om sagen, som han understreger, nu er lukket.

Dommen lander midt i et direktørskifte hos Gubi, hvor tidligere Egmont-direktør Klaus Høeg-Hagensen tager over efter Kenni Riise, der har siddet på posten i et år. Klaus Høeg-Hagensen tiltræder officielt den 1. oktober. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08