Onsdag offentliggjorde BoConcept regnskabstallene for 2. kvartal – dvs. perioden august-oktober 2011 – og der gemmer sig både positive og negative momenter i kvartalsrapporten.
På den positive side kan koncernledelsen glæde sig over, at det i kvartalet isoleret set er lykkedes at øge omsætningen fra 270,3 til 287,0 mio. kr. sammenlignet med i fjor, og også på resultatsiden er der fremgang – 11,8 mio. kr. efter skat mod 9,1 mio. kr. sidste år.
Trods de vanskelige markedsvilkår fremhæver BoConcept, at det er lykkedes at fastholde momentum og øge markedsandele – specielt drevet af Tyskland, Frankrig samt vækstmarkederne i Sydamerika og Asien.
Pr. 31. oktober – hvor halvdelen af regnskabsåret er gennemført – ligger BoConcept også en smule højere, end det var tilfældet i 2010/11, og den samlede ordreindgang i butikkerne er øget med 3 %.
Ledelsen må dog samtidig konstatere, at resultatet i første halvår ikke lever op til det forventede. Endvidere peger de nuværende markedsmæssige forudsætninger ikke i retning af, at det vil lykkes at realisere målsætningerne for hele regnskabsåret 2011/12, og derfor har ledelsen set sig nødsaget til at nedjustere forventningerne.
BoConcept forventer nu en vækst i koncernomsætningen på 2-4 % (mod tidligere 7-10 %) og en overskudsgrad (EBIT) på 3-4 % (mod tidligere 5 %).
