23948sdkhjf

Fra Ikea-katalog til indretningshåndbog

Det ikoniske Ikea-katalog overgik sidste år fra fysisk til digital form, og nu varsler saml-selv-giganten endnu en ændring på katalog-fronten. Fremover skal det nemlig slet ikke være et katalog med en håndbog med guides og gode råd.

Det skriver Ikea i en pressemeddelelse.

Når 2021-udgaven af IKEAs verdenskendte katalog udkommer d. 11. august, vil udgivelsen derfor indeholde meget mere end produktnyheder og designløsninger fra Ikea. Fremover skal den årlige udgivelse være en inspirationsfyldt håndbog med praktiske, realiserbare guides og råd til, hvordan man kan leve et bedre, sundere og mere bæredygtigt liv derhjemme.

- Med det nye Ikea-katalog er det vores ønske at dele vores viden omkring boligindretning og livet i hjemmet, fordi et bedre hjem skaber en bedre hverdag. Ved at formidle, inspirere og give gode råd bl.a. gennem ’how to guides’ håber vi på, at det kan gøre en forskel for de mange danskere, siger Country Marketing and Consumer & Customer Insights Manager i Ikea Danmark Anne Krogh og uddyber:

– Vi tror på, at selv små justeringer i hverdagen, der hverken behøver at være dyre eller besværlige, kan betyde rigtig meget i sidste ende, uanset om der er tale om tips til opbevaring af tøj, gode råd til at nedbringe sit klimaaftryk i hjemmet eller inspiration til at indrette soveværelset, så det giver ro og bedre søvn, siger Anne Krogh.

Ikea-kataloget 2021 har særligt fokus på at inspirere mennesker med et begrænset budget og knap så meget indretningsplads til at skabe det bedst mulige hjem.

Fra trykt til digitalt katalog
Der er sket meget med Ikea som forretning siden 1952, da det første katalog blev til. Sidste år traf Ikea Danmark en beslutning om, at kunderne fremover skulle finde kataloget dér, hvor de færdes mest, nemlig online.

Tiltaget var et led i den digitale transformation af Ikea – og det samme er den aktuelle tilpasning af kataloget, fortæller Anne Krogh:

– I stedet for at distribuere et trykt katalog, som vi tidligere har gjort, er vores fokus nu at distribuere både katalog og indhold digitalt, så vi kan give kunderne den allerbedste oplevelse dér, hvor de færdes mest. De fleste danskere har en smartphone ved hånden, og det betyder, at vi kan være tilgængelige med inspiration og smarte boligindretningsløsninger, hvor og hvornår det passer vores kunder bedst.

I 1969 blev Ikea-kataloget for første gang distribueret til de danske postkasser, og i 2018 var oplaget i Danmark på knap 2 millioner eksemplarer. Det trykte katalog vil stadig være tilgængeligt i Ikeas varehuse og Planning studio i et yderst begrænset oplag fra d. 11. august. Globalt fejrer Ikea-kataloget i år 70-års jubilæum.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125