23948sdkhjf

Corona-projekter løfter salget hos Flügger

Det tyder på, at danskerne har haft godt gang i hjemmeprojekterne under nedlukningen af samfundet.

Malerkæden Flügger har i februar, marts og april oplevet en stigning i salget i Danmark tæt på 30 procent.

Det oplyser selskabet i sit regnskab.

I regnskabet peges der på, at blandt andet salget til "diy" - gør det selv-projekter - er steget betydeligt.

Også salget i Sverige er blevet løftet under pandemien. De to markeder udgør mere end 60 procent af selskabets omsætning.

Udbruddet af coronavirus har betydet et uforudsigeligt forår for Flügger, siger topchef Jimmi Mortensen.

- Modsat har den tidlige nedlukning af vores forhandlernet i Kina og væsentlig begrænset forbrugeraktivitet i Polen påvirket vores omsætning negativt.

- I Norge har den voldsomme devaluering af den norske krone ligeledes haft en negativ påvirkning på vores omsætning, siger han.

I februar, marts og april, som regnskabsmæssigt dækker over Flüggers fjerde kvartal, solgte malerkæden for 522 millioner kroner.

Det var omtrent 17 procent mere end samme periode året før.

Det vekslede Flügger til et overskud efter skat på 25 millioner kroner.

Selskabet, hvis rødder går tilbage til 1890, har 155 butikker i Danmark, Grønland, Island og Færøerne, hvoraf 91 er franchiseejede.

De seneste år er der blevet færre af dem, og væksten skal også for fremtiden findes i udlandet.

Gennem opkøb er det Flüggers plan at styrke sin position i Central- og Østeuropa.

- Samlet set har vi i strategiperioden lukket mere end hver femte egen butik.

- Vi arbejder tillige løbende på at optimere vores produktion, distribution, indkøb og administrative funktioner, og disse initiativer har allerede haft en positiv påvirkning på koncernens indtjening, som det er lykkedes os mere end at fordoble, lyder det fra Jimmi Mortensen.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125