De seneste måneders uro på finansmarkederne hindrer tilsyneladende ikke salg af danske byggevarer på eksportmarkederne.
Byggevareeksporten er trods den økonomiske krise i vækst og ligger i det seneste kvartal med en vækstrate på næsten 11 %. Det svarer til en stigning i eksporten på 10,7 milliarder kroner.
- Det er positive tal. Men for at sikre den fremtidige konkurrenceevne – og dermed eksporten, er det meget vigtigt, at virksomhederne fortsat er utrolig skarpe på innovation. Både på produkt- og procesudvikling. Der er ingen nemme sejre for tiden, hvor markedet er presset, men heldigvis også stigende, siger branchedirektøren i Danske Byggematerialer, Per Thomas Dahl, som dog understreger, at eksporten stadig ligger langt under niveauet i 2008.
Afkøling med lyspunkter på nærmarkedernePå nærmarkederne anes fremadrettet de første tegn på opbremsning i bygge- og anlægsaktiviteten, men lyspunkterne er også i sigte. Eksempelvis er der på det tyske marked stadig tro på, at opsvinget fortsætter ind i 2012.
Ifølge de seneste konjunkturanalyser forventes aktiviteten i Tyskland at stige med 5,8 % i 2011 og yderligere 1,3 % i 2012. Det er især boligbyggeriet, der vil trække væksten, men også erhvervsbyggeriet bidrager.
EU-landene køber fortsat godt to tredjedele af den samlede danske byggevareeksport. I tredje kvartal lå byggevareeksporten til EU-landene på 7,6 milliarder kroner og steg 12,6 % i forhold til samme kvartal sidste år. I samme periode blev der eksporteret for 3 milliarder kroner til lande uden for EU, hvilket svarer til en vækst på 6,3 %.
Per Thomas Dahl lægger ikke skjul på, at han gerne så flere virksomheder tage bolden op, og komme ud på eksportmarkederne:
- Vores analyser viser, at kun op mod 30 % af virksomhederne eksporterer. Samtidig ser vi, at yderligere 10 % godt kunne tænke sig at komme i gang med eksport. De 10 % vil vi absolut assistere så godt vi kan, siger Per Thomas Dahl.