23948sdkhjf

Danmarks svar på udflytning

I en pressemeddelelse fra Bila A/S fremgår det at Danmarks svar på udflytning er optimering af produktionen, fx ved hjælp automatisering.
Produktionsoptimering er nøgleordet for en effektiv produktion samt et modstykke til udflytning til andre lande. Nogle virksomheder finder sig nødsaget eller direkte tvunget til at flytte produktionen til lande, hvor lønnen er billigere, idet lønandelen i danske virksomheder udgør så stor en del af slutproduktets pris. Der er mange måder at optimere produktionen og mange tiltag danske virksomheder kan gøre for at kompensere for de høje lønninger.

- En nylig undersøgelse blandt danske virksomheder bekræfter, at de konkurrenceparametrene der står øverst er pris, kvalitet og leveringspålidelighed. Danske virksomheder behøver ikke flytte (al) produktion til lavtlønslande for at klare sig i den konkurrence, siger Kry Herholdt, Teknologisk Institut.

Det kan være risikabelt kun at kigge på lønomkostninger som en faktor for udflytning, men produktivitet, uddannelsesniveau, omstillingsparathed er også forhold som i den sidste ende er med til at påvirke tallet på bundlinien.

Outsourcing og udflytning er ikke et mål i sig selv for virksomhederne, men derimod et middel til at fokusere ressourcerne netop der, hvor de skaber mest vækst i virksomheden. Det kan for nogle virksomheder være nødvendigt med udflytning af produktionen til østlandene, men man bør tage en beslutning om enten eller, for tiden og konkurrenterne udenfor står ikke stille, så risikoen for at blive overhalet eller hægtet af er stor. Så hvis man ønsker at producere i Danmark, bør man hurtigst muligt få lønprocenterne nedbragt ved automatisering af produktionen.

Nogle vælger at flytte fokus og energien over på kernekompetencerne og outsource de andre ting. Ved at fokusere på denne måde udnytter man medarbejdernes og virksomhedens evner og kvalifikationer og lave de ting man er gode til og skære de funktioner væk, som i den sidste ende bliver en større omkostning for virksomheden. Kernekompetencerne er i de fleste tilfælde her virksomhederne tjener penge og derfor en god forretning at bevare.

Danskerne opfatter mere og mere robotten som en arbejdskollega.
- Vi kan mærke at automatisering er et fokusområde for danske virksomheder i dag, siger Jan B. Sørensen.

Bila oplevede en stigning i robotsalget i 2004 på over 110 % i forhold til året før. Det er både en kombination af simple projekter til de lidt mere komplicerede installationer. Tendensen har også flyttet sig fra at være automatiserings opgaver kun til de større virksomheder over til at være mindre virksomheder som kan se fordel i at indsætte en robot og samtidig have en fornuftig tilbagebetalingstid. Robotten ses ikke i dag som en konkurrent der gør medarbejderne arbejdsløse, men tværtimod som en medspiller der kan overtage det hårde fysiske og nedslidende arbejde, som medarbejderne ikke foretrækker at lave alligevel og som værdiløse arbejdsopgaver.

- Når man vælger at beholde produktionen i Danmark er det yderst vigtigt, at man vælger sin leverandør til automatiseringsopgaverne med omhu. Stil krav til leverandøren og sørge for at leverandøren har kompetence og økonomi til at lave et succesfuldt projekt, som bliver fulgt helt til døren og hvor payback tiden er som forventet. Leverandøren skal have ressourcer og know-how, så automationen bliver en succes. Nogle ser vi desværre får valgt en forkert leverandør til projektet som ikke kan håndtere opgaven og kommer ud af det forkerte spor som kan give alvorlige følger, siger Jan B. Sørensen.

Kilde: Pressemeddelelse fra Bila A/S, 8. juni 2005.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063