23948sdkhjf

Uudnyttet potentiale hos design-virksomheder

Danmarks designvirksomheder skal lære at udnytte det potentiale, der ligger i at samarbejde på tværs af forretningsområder og brancher. Således lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra Handelshøjskolen i København.

Uudnyttet potentiale hos designvirksomheder



Handelshøjskolen i København har netop gennemført en undersøgelse af landets designvirksomheder. Der er mange små designvirksomheder i Danmark, og de udnytter efter alt at dømme slet ikke det potentiale der er i at samarbejde på tværs af brancher og forretningsområder.

- Branchen har et strukturproblem, og det har den meget opmærksomhed på området ikke ændret ved. De små firmaer magter ikke at indgå i større sammenhænge og er alt for dårlige til at samarbejde på tværs af deres egne små snævre områder og med andre led i værdikæden, siger Associate Professor Mark Lorenzen, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen, til Dagbladet Børsen.

Designvirksomhederne dækker mange forskellige brancher, fx arkitektur, grafisk design, industrielt design, mode og tekstil, interiør og møbler. I 2003 var der 6.232 designvirksomheder i Danmark, mens dette tal i 2000 var 5.458.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078