23948sdkhjf

Frøslev vil male hele kæden grøn

Træ vinder i høj grad indpas som bæredygtigt materiale i den danske byggebranche, men skal branchen være grøn, må hele forsyningskæden gås efter i sømmene. Det har man gjort hos Frøslev Træ, hvor genbrugsplast og eltrucks er seneste skridt på rejsen.

Selvom træ i sig selv er et bæredygtigt materiale, er det ifølge sønderjyske Frøslev Træ vigtigt, at resten af produktionsarbejdet følger trop.

- Der er ingen tvivl om, at træ er et bæredygtigt materiale, men det kan ikke stå alene. Pakker man for eksempel træet ind i plastik, udlignes en del af de bæredygtige gevinster, som træets egenskaber ellers bidrager til. Vi mener, det er vigtigt, at ikke kun vores slutprodukter, men også hele det bagvedliggende produktionsapparat er bæredygtigt, og derfor har vi kigget dette efter i sømmene, uddyber Jørgen Johansen, produktionschef ved Frøslev Træ.

Pakker i genbrugsplast 
Det grønne fokus betyder, at træproducenten nu er i gang med at implementere initiativer i hele forsyningskæden, der skal sikre, at alle hjørner af virksomheden arbejder mod det samme mål om bæredygtighed. Et af de nye initiativer er, at al virksomhedens plastikemballage skal være af genbrugsplast.

- Plastik i naturen diskuteres meget i øjeblikket, da vi har et kæmpe overforbrug, som havner de forkerte steder. Vi synes, det er vigtigt, at vi genbruger så meget som overhovedet muligt. Ikke mindst på grund af de kommende generationer. Derfor er al den plastikemballage, som vi anvender fra medio marts og fremefter, af genbrugsplast, fortæller Jørgen Johansen.

Grønne fremtidsplaner  
Foruden plastik har Frøslev Træ valgt at vinke farvel til en af de helt store syndere i klimaregnskabet: deres store dieseltrucks. Frøslev Træ har byttet deres forhenværende trucks ud med eltrucks, og selvom de ikke er i tvivl om, at det er den rigtige beslutning, er det en proces med en del udfordringer på vejen:

- Vi har været nødt til at omlægge hele vores tankegang i forhold til at køre trucks. Nu kan vi ikke længere tanke på hvert gadehjørne, og vi skal derfor være sikre på, at vi kan skaffe strøm nok hjemmefra. Derfor har vi bygget en helt ny hal på 1000 kvadratmeter for at få plads og strøm nok til at oplade de mange nye trucks. Derudover har det været vigtigt med en god batterilevetid, så de eldrevne trucks kan klare opgaven uden at skulle lade hele tiden. Og det har ikke været helt ligetil, forklarer Jørgen Johansen:

- Alligevel står vi nu med 45 trucks, hvor kun to af dem endnu kører delvist på diesel på grund af deres størrelse. De resterende 43 er ren el, og vi regner med, at de to sidste indenfor et par år følger trop. Og det er ikke det eneste, vi har i støbeskeen i de kommende år. Lige nu arbejder vi på, at al vores maling skal være Svanemærket. Vi er meget tæt på at være i mål og regner med, at det sker i løbet af 2020, slutter produktionschefen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081