23948sdkhjf

Stor rift om specialiseret værft fra træskibsmiljøet

Peter Ring-Andersen, direktør og ejer af J. Ring-Andersen Skibsværft, og resten af hans hold i Svendborg har travlt de næste måneder. Værftet er nemlig stopfyldt med skibe og arbejdsopgaver.

– Der kommer skibe hele tiden, og vi måtte sige nej til at reparere en fiskekutter her forleden, fordi vi ikke havde plads til den, siger Peter Ring-Andersen.
– Dokken og beddingen er lukket her de næste to måneder. Det er først i maj måned, at vi har noget ledigt, siger han videre.

Der er med andre ord rigeligt at tage sig til på J. Ring-Andersen Skibsværft, der er et af Danmarks ældste træskibsværfter. J. Ring-Andersen Skibsværft har været familieejet siden 1867, da det blev stiftet af Jørgen Ring Andersen.

Tidligere byggede skibsværftet også træskibe. Igennem årene har værftet bygget omkring 200 træskibe.

I dag fungerer værftet som et reparationsværft, der især beskæftiger sig med restaurering og vedligeholdelse af danske og udenlandske skibe. De fleste af dem lavet af træ, men der bliver også arbejdet på stålskibe. Skibsværftet har i dag en beddings- og dokkapacitet på op til 1000 tons.

Peter Ring-Andersen har været direktør for værftet i 33 år, efter at han overtog virksomheden af sin far i 1987. Han håber, at han en dag kan give virksomheden videre til næste generation.

– Det ville da være meget sjovt, hvis virksomheden kunne køre videre og blive i familien. Jeg har fire børn, hvoraf to af dem arbejder her. Men nu må vi se hvad, der sker. De ved ikke rigtig, hvad de vil endnu, siger Peter Ring-Andersen, og fortsætter:

– Det er jo meningen, at mine børn skal overtage virksomheden, hvis de har lyst.
Peter Ring-Andersen har arbejdet for det gamle træskibsværft i 55 år nu.
– Så nu synes jeg, at jeg snart har gjort mit,” siger han.

En travl sæson

Værftsdirektørens arbejdsdag starter klokken 5:50, og så skal der repareres skibe. Og det er netop i denne sæson om vinteren, at der er mest travlt, for der skal skibene op på land og repareres.

– Vi reparerer gamle træskibe, der skal bundbehandles og ordnes. Om vinteren har vi mange gamle træskibe, der skal op på land og ordnes og males. Nogle skal også have skiftet planker. Den 17. februar kom der et tysk træskib, der skulle have skiftet nogle træplanker, siger Peter Ring-Andersen.

– Vores kunder er danskere og tyskere, der skal have repareret træskibe. Vi har både private kunder og så har vi kunder, der kommer ind med slæbebåde. Nordane Shipping kommer også med deres træskibe. Vi har også kunder som Clipper. Det er lidt forskellige typer kunder, siger han.

Klager ikke

Medarbejderstaben består bl.a. af skibstømrer og smede. J. Ring-Andersen har 12 ansatte i alt samt en lærling, og det er ikke utænkeligt, at værftet skal opruste på den front.

– Om vi skal ansætte flere, afhænger af, hvor mange opgaver, der kommer. Der er mange kunder, der kommer, og først giver besked om hvad, de skal have lavet, når de er her, siger Peter Ring-Andersen.

Han forklarer, at det på den måde kan være svært at vurdere, hvor mange hænder, der er brug for.

Peter Ring-Andersen er godt tilfreds med forretningen som helhed.

– Vi har en pæn mængde af opgaver at lave og har haft det de sidste 30 år. Det går fint, jeg skal ikke klage, siger han.

Dog vil Peter Ring-Andersen ikke kommentere på virksomhedens omsætning i 2019 eller 2018. Han kan heller ikke komme et gæt på omsætningen i 2020. Han kan bedst lide ikke at spå om noget for langt ude i fremtiden.

– I løbet af de sidste 40 år, har jeg ikke vidst hvad, der skulle ske, længere end 3 måneder ad gangen. Og det bliver nok ved med at være sådan. Jeg ser ikke flere år frem i tiden. Sådan har det været de sidste 40 år, og vi har jo sådan set rigeligt at lave, siger han.

Peter Ring-Andersen skyder på, at værftet reparerer omkring 70 skibe om året.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062