Topchef hos Fritz Hansen, Jacob Holm, erkender blankt, at den danske møbelproducent endnu ikke har satset helhjertet på de asiatiske vækstmarkeder. P.t. har koncernen kun et enkelt datterselskab i Asien, nemlig i Japan, og under 5 % af omsætningen hentes på vækstmarkederne.
- Der er ingen tvivl om, at det kan gøres bedre. Men det er jo et spørgsmål om investering, og i det ligger der jo den underliggende vurdering, at vi tror mere på potentialet i New York, Paris og Tokyo end i Kina, udtaler Jacob Holm til Børsen.
Han mener dog også, at det dækker over et generelt problem i den danske møbelindustri; nemlig at der kun er ganske få virksomheder, der har tilstrækkeligt med muskler til at lægge arm med de komplicerede markeder i Asien, der ikke nødvendigvis deler den skandinaviske ide om stilrent og funktionalistisk design.
- Det store problem i dansk møbel- og designbranche er manglende konsolidering. Her kunne vi lære af C.F. Tietgen, der forstod at forene virksomheder og skabe enheder, der havde den fornødne gennemslagskraft, udtaler Jacob Holm til Børsen.
Hidtil har de danske møbel- og design virksomheder mest samarbejdet om pr og markedsføring, men ifølge Jacob Holm er der behov for mere strukturerede samarbejder. Han antager dog, at det er de forskellige ejerkredse, der er den største hindring mod en konsolidering.