23948sdkhjf

Navneskift og ny strategi: Fra lågeproducent til partner med hele pakken

Fra Bording Fronts til BF12 og fra underleverandør til samarbejdspartner i hele processen. Gennem de seneste tre år har den midtjyske virksomhed, der forarbejder og leverer træprodukter til køkken-, møbel- og bygningsindustrien, undergået en forvandling. Med en millioninvestering i maskinparken er man nu klar til i højere grad end før at hjælpe kunderne hele vejen fra tanke til færdigt produkt.

– Vi er ikke længere en kold køb-og-salg-virksomhed, men er begyndt at fokusere på alle de andre ting, vi kan hjælpe vores kunder med. Det kan være allerede i designfasen, men det kan også dreje sig om håndtering af logistikløsninger eller en særlig måde at pakke ting på, så det passer bedre på deres hylder, fortæller direktør Jørgen Kristensen.

Og den strategi har vist sig at give gevinst. Medarbejderstaben er i de seneste tre år vokset fra omkring 25 til 45 ansatte, mens en trængt økonomi blev vendt til millionoverskud i 2018.

Farvel til 40 kunder
Det har imidlertid ikke været gratis at omstille forretningen, fortæller Jørgen Kristensen. I alt har BF12 måttet tage afsked med omkring 40 kunder, fordi de ikke passede ind i den nye strategi.

– Som en virksomhed, der har været igennem en del op og nedture, var vi blevet meget fokuserede på at fastholde vores kunder og den omsætning, de sikrede, fortæller direktøren.

– Til gengæld betød det også, at vi ikke var tilstrækkeligt opmærksomme på indtjeningen, så vi måtte simpelthen rydde op i den type kunder, som udelukkende bestilte to-tre-fire låger hist og her, uddyber Jørgen Kristensen.

Han understreger, at BF12 gerne leverer produkter i fåtal, men hvis det skal hænge sammen, kræver det, at kundens store bestillinger også lægges hos den midtjyske producent. Og der er ingen fortrydelse, når det kommer til de farveller, der er blevet sagt de seneste år.

– Det har selvfølgelig været nogle hårde beslutninger, og det er altid svært at skære noget væk, men det har betydet, at vi har kunnet fokusere mere på vores resterende kunder, og dem har vi vækstet voldsomt med, så det var det rigtige valg, slår han fast.

Et betragteligt løft
I alt har BF12 investeret omkring fem mio. kr. igennem de seneste tre år, og indkøbene tæller blandt meget andet et stort pladeopskæringsanlæg, tre Cnc-maskiner, en akustik Cnc-boremaskine og hvad Jørgen Kristensen beskriver som ”lidt af det hele”.

– Vi havde det lidt svært efter krisen. Men med de nye maskiner har vi løftet os betragteligt, og væksten er foregået i et tempo, hvor vi har kunnet følge med, fortæller direktøren.

Derfor er man nu også klar til at skubbe yderligere til den positive udvikling, og et af de steder, der nu skal skubbes, er på eksporten. I dag udgør Sverige og Norge virksomhedens primære eksportmarkeder, og det er også der, man planlægger at sætte yderligere ind i håbet om at løfte eksportandelen fra de nuværende cirka 15 pct. til med tiden at lande på 25-30 pct.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094