23948sdkhjf

Revolution kostede omsætning

Fra februar til april mistede BoConcepts butik i Cairo 70-75 % af sin omsætning. Nu er man så småt på vej tilbage.
På Desert Road, en times kørsel fra Kairo centrum, slog BoConcept den 15. maj 2008 dørene op for sin første filial i Egypten.

Egypten er et stort marked med omkring 85 millioner mennesker og en enorm købekraft, men siden revolutionen brød ud i januar er det blevet betydeligt mere udfordrende end før. Det fortæller butikschef Ahmed Badran til magasinet Eksportfokus:

- Der er mange penge i Egypten, og det vil der altid være. Men du skal tænke dig godt om for at tiltrække de rigtige kunder, og det kræver en større indsats nu, end det gjorde før – vi må hele tiden være smarte og udvikle vores idéer, siger han.

Er blevet mere forsigtige
Den 29-årige butikschef fortæller, at 2011 har været et hårdt år at komme igennem. Butikkens salgstal gik i perioden februar-april ned med 70-75 %, men Ahmed Badran vurderer, at kunderne nu er på vej tilbage.

Her er det en stor fordel, at BoConcept nåede at være på markedet i tre år inden revolutionen, fordi man i den periode formåede at etablere en solid kundekreds og en kundedatabase med 5.000 navne.

I ugerne efter revolutionens udbrud ringede, e-mailede og sms’ede de ansatte til samtlige kunder. De arrangerede et stort udsalg, tilbød gratis rådgivning til indretning og kom med ekstraordinære tilbud. Det har båret frugt, men usikkerheden blandt kunderne er der stadig:

- De er klart mere forsigtige med at bruge deres penge, for ingen ved, hvad der vil ske i morgen. Så det gælder om at gemme sine penge – i stedet for at indrette hjemmet for 500.000 egyptisk pund, bruger de måske kun 100.000, siger butikschefen til Eksportfokus.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094