23948sdkhjf

XL-Byg afslører: Tjener millioner på at sætte kunder i kundetype-kasser

Kvalitetsbevidst eller kreativ? Semi-professionel eller prisbevidst? Der kan tjenes formuer på at inddele kunder i kasser, så de kan blive præsenteret for de rigtige produkter - kunden føler sig set og virksomheden tjener flere penge. 

Byggevirksomheden XL-Byg har afsløret, at de inddeler kunderne i de fire førnævnte kasser. Det skriver finans.dk.  

Den semiprofessionelle ejer hus eller anden bolig og er aktive kunder i byggemarkeder. Den kvalitetsbevidste forbereder sig meget grundigt inden et køb. Den kreative er typisk en kvinde, som vægter æstetik højt. Omvendt vil den prisbevidste typisk være en mand, der sjældent går op i andet end pris og gode tilbud. 

Bedre end en stor, grå masse
Ifølge Søren Askegaard, der er professor på Institut for Marketing og Management ved SDU, giver det mening for virksomhederne at opdele kunderne i kasser selvom stereotyperne sjældent er 100 pct. rigtige. 

Det skyldes, at det hjælper virksomhederne at se på kunder som noget mere nuanceret end én homogen masse. 

Idéen om inddeling af kundetyper begyndte for alvor i 1980’erne, hvor man håbede på, at man kunne forudsige forbrugernes valg - det har dog vist sig, at kunderne ikke er helt så forudsigelige, som virksomhederne kunne tænke sig, men derfor kan strategien stadig bruges, siger professoren. 

- Man kan se på det som et landkort; det ligner på ingen måde virkeligheden. Træerne ligner ikke træer, og husene ligner ikke huse, men man kan godt køre efter det. På den måde er det et navigationsinstrument i markedet, men ikke et instrument til direkte at forudse forbrugeradfærd - og sådan bruger man det heller ikke i almindelighed, siger professor Søren Askegaard til finans.dk.

XL-Byg bruger blandt andet datadrevet marketing til at forudse, hvad kunderne vil have.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078