23948sdkhjf

Møbelvirksomheder er kopi-piraternes yndlingsofre

Inden for de seneste fem år har 17 pct. af virksomhederne, der arbejder med møbler, tøj og sko, kendskab til, at de har været udsat for piratkopiering.

Dermed oplever denne gruppe virksomheder oftest, at deres produkter bliver piratkopieret.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danmarks Statistik

Inden for de seneste fem år har 17 procent af virksomhederne, der arbejder med møbler, tøj og sko, kendskab til, at de har været udsat for piratkopiering. Dermed oplever denne gruppe virksomheder oftest, at deres produkter bliver piratkopieret.

3,4 pct. af virksomhederne i Danmark oplyser, at de har kendskab til, at deres produkter er blevet piratkopieret de seneste fem år.

Men for virksomheder, der arbejder med produktion, transport og salg af møbler- og beklædning, er andelen med 16,6 pct. markant højere. Det viser Danmarks Statistiks undersøgelse af virksomhedernes intellektuelle ejendomsrettigheder med data fra 2017.

- Andelen dækker kun virksomheder, der ved, at deres produkter er blevet ulovligt kopieret. Andelen, der bliver udsat for piratkopiering, kan derfor være langt højere. Endvidere kan piratkopiering inden for nogle områder - fx It og kommunikation - være vanskeligere at spotte end inden for møbler og beklædning, siger Pétur Sólnes Jónsson, fuldmægtig i Danmarks Statistik.

Andelen, der har kendskab til, at de har været udsat for piratkopiering, er bortset fra møbel- og beklædningsvirksomheder størst blandt medico- og sundhedsvirksomheder, hvor 8,0 pct. har kendskab til piratkopiering af deres produkter inden for de seneste fem år. Andelen er med 0,1 pct. mindst inden for turisme.

Kilde: https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2...

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094