23948sdkhjf

Mindre produktudvikling hos SMVere

Færre af landets små og mellemstore virksomheder bruger ressourcer på produktudvikling, ligesom samarbejde med landets vidensinstitutioner er minimalt.
Det danske erhvervsliv er delt op i et A og et B-hold, når det drejer sig om produktudvikling og samarbejde med vidensinstitutioner.

En ny undersøgelse fra GTS-institutterne viser, at produktudvikling er ved at blive et privilegium for de store virksomheder, og stadig færre små virksomheder bruger tid og ressourcer på at produktudvikle.

- Hvis ikke SMV-erne bliver bedre til at produktudvikle, så vil mange af dem forsvinde. Danske virksomheder er blevet dygtige til at optimere deres arbejdsprocesser, og det er godt, men der er brug for nye produkter, hvis virksomhederne skal klare sig på længere sigt, siger Henrik Morgen, direktør for GTS-institutterne, til ErhvervsBladet.

Ifølge opgørelsen har mere end to tredjedele af danske fremstillingsvirksomheder med 10 til 19 ansatte slet ingen produktudvikling. I virksomheder med over 200 ansatte er det kun 28 pct., der ikke produktudvikler.

GTS-institutternes undersøgelse tydeliggør den tendens, at jo større en virksomhed er, desto mere innovativ er den.
Når danske SMVeres innovationsevne sammenlignes med deres kolleger i Europa, indtager de danske SMVere en bundplacering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07