23948sdkhjf

Sorte tal fra Designa: Vi er ikke i mål endnu

Artiklen er rettet kl. 10:56.

I første udgave fremgik det at underskuddet for 2017 var på 119 millioner kroner. 

Journalisten havde glemt et komma og det var selvfølgelig kun på 11,9 millioner kroner. 

Beklager fejlen.

- Designa Kitchen Group har kurs mod overskud allerede i 2018.

Sådan lød det sidste år fra administrerende direktør i Designa Kitchen Group Erik Høj efter offentliggørelsen af køkken-koncernens underskud på 11,9 millioner i 2017.

Og han fik ret. Det endte med et overskud – dog et lille et af slagsen: 369.000 kroner i sorte tal efter skat.

Derudover viser regnskabet et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på cirka 10 millioner kroner og en egenkapital på cirka 30 millioner kroner.

Solidt fundament
Regnskabet er det første i Designa Kitchen Group efter den nye ejerkreds, bestående af Christian Overgaard (tidligere McKinsey konsulent og ansvarlig for Danfoss i Kina), David Meyer (tidligere COO Velux) og Per Christensen (tidligere partner i Axcel), købte den Kjellerup-baserede køkkenfabrik og -kæde af konkursboet.

- Vi har arbejdet fokuseret og målrettet ud fra en klar plan om at genskabe et sundt og solidt fundament for forretningen. Sammen med alle medarbejdere og med den nye ejerkreds i ryggen, er vi lykkedes med en række af disse initiativer, siger Erik Høj.

Selvom det tegner godt for Designa Kitchen Group og det nye set up, så er er Erik Høj langt fra færdig med at skrue en stærk forretning sammen.

- Vi har nedbragt de faste omkostninger med et betydeligt millionbeløb, er blevet markant mere effektive i vores produktion og vi er offensive i vores markedstilgang. I december 2018 lancerede vi to helt nye Designa brand websites på Danmark og Norge, og senest har vi introduceret en ny serie af låger, som tegner til at blive en stor succes. Men vi er ikke i mål endnu, så der skal fortsat arbejdes fokuseret på at øge driftsindtjeningen og optimere arbejdskapitalen, siger Erik Høj.

Vækst i salget til butikkerne
Køkkenkoncernen øgede omsætningen til Designa partnerbutikker i 2018, hvor den sammenlignelige vækst til partnerbutikkerne samlet for Danmark og Norge var på 11 pct.

– Specielt i Norge har vi set en markant fremgang. Vi har åbnet tre nye butikker i 2018 og oplevede samtidig en tocifret vækst i eksisterende butikker. Vi åbner yderligere tre butikker i Norge i 2019 og forventer samlet en vækst på mellem 20-30 pct. i Norge i 2019. Parallelt med dette har vi i 2018 også lukket enkelte ikke rentable butikker for at sikre et mere robust forhandlernet, fortæller Erik Høj.

– Udviklingen i første kvartal i 2019 fortsætter den positive trend, vi så i 2018, og vi ligger samlet set aktuelt 15 pct. over sidste år, siger direktøren.

Flagship & fremtiden
Koncernen har også investeret markant i etableringen af en ny retail-organisation, som blandt andet har til opgave at få etableret et endnu bedre fodfæste i de største byer i Danmark og Norge.

Det betyder, at man i foråret 2019 åbner en 500 kvadratmeter stor flagship store i hjertet af det københavnske køkkenmekka i toppen af Gl. Kongevej og senere på året en tilsvarende butik i det populære Skøyen køkkenområde i Oslo.

- Vi vil fortsat investere kraftigt i at udvikle butiksnettet i både Danmark og Norge, ligesom vi styrker indsatsen mod det professionelle marked, siger Erik Høj og tilføjer:

- Forventningerne til 2019 er et øget aktivitetsniveau og vi har en klar forventning om, at vi i Designa Kitchen Group kan fortsætte med at forbedre driftsresultatet. 

Designa Kitchen Group A/S
t. kr. 2018
Bruttofortjeneste 65.951
Ebitda 9.731
Driftsresultat 2.385
Årets resultat 369
Egenkapital 29.870
Soliditetsgrad 15,3
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094