23948sdkhjf

Klumme: Fra megatrends til markedsfordele

Målrettet integration af megatrends i forretningsudviklingen er en mulighed for at tage netop det innovative tigerspring, der for alvor kan distancere konkurrenterne.
Klumme af Merete Brunander, kons. adm. direktør, Dansk Design Center

Megatrends er dominerende drivkræfter i samfundsudviklingen, som med stor sandsynlighed vil præge fremtiden på alle områder de næste 10-20 år. Megatrends er trends, der er så kraftige, at de har potentiale til grundlæggende at forandre individer, virksomheder og samfund. Dette i modsætning til de mere kortsigtede trendbølger, der påvirker fx forbrugeradfærd over en sæson.

Megatrends er på vej til at blive en essentiel drivkraft i den innovative produktudvikling, ikke mindst fordi de forandrer forbrugernes værdier og adfærd og dermed sætter tydelige spor i markedet. For at tiltrække nuværende og fremtidige kunder tvinges virksomhederne, i positiv forstand, til at være langt mere visionære og innovative end hidtil.

Og virksomhederne gør klogt i at forholde sig åbne, fordi megatrends ikke bare er overfladisk inspiration i livsstils-kategorien, men derimod gemmer på et stort potentiale for radikal innovation i virksomheden. Måske er det ligefrem en mulighed for at gøre sig fri af traditionel konkurrence.

Nye innovationshøjder og markedsfordele
Forestil dig et marked, hvor du i stedet for at konkurrere på pris, service og teknologi – altså på at være bedst til det samme – i højere grad er i stand til at gøre tidligere konkurrence irrelevant, fordi du har udviklet et produkt, der er unikt.

Målrettet integration af megatrends i forretningsudviklingen er en mulighed for at tage netop det innovative tigerspring, der for alvor kan distancere konkurrenterne. Det er selvfølgelig ikke noget, man bare gør i en håndevending, men hvis virksomheder formår at omstille sig og orientere sig efter de vigtigste samfundsstrømninger, kan det føre til nye innovationshøjder og markedsfordele.

Mater – en dansk succeshistorie
En af de danske virksomheder, der har formået at skabe succes på et dynamisk marked, er møbel- og interiørvirksomheden Mater. Gennem målrettet brug af megatrends i produkt- og forretningsudviklingen – kombineret med fokuseret og strategisk brug af design – har Mater skabt en unik position på markedet.

Under overskriften 'ethical living' har Mater lanceret tidløse og stilfulde kvalitetsprodukter baseret på en etisk funderet forretningsstrategi, der støtter menneskerettigheder, lokale kunsthåndværkstraditioner og bæredygtighed. Eksklusivt design, der tager højde for miljømæssige, sociale og etiske konsekvenser af produktionen, er Maters formel, og den virker.

Mater har, på trods af finanskrise, øget væksten markant de sidste 12 måneder. Salget er totalt pr. udgangen af maj 2011 vokset med index 350 i forhold til samme periode året før. Ved at integrere de fremherskende trends, som forbrugeren ønsker at identificere sig med, er det lykkedes Mater at ramme markedet helt rigtigt.

Fra flyvske tendenser til færdige produkter
Bevidstheden om og brugen af megatrends kan altså være afgørende for et produkts succes på markedet i dag. Men hvordan kommer man fra flyvske tendenser til konkret produktudvikling, der kan skabe markedsfordele?

Design er et uvurderligt værktøj til at forstå og kommunikere abstrakt indhold og omsætte det til konkrete produkter og services. Designere har en faglighed og en erfaring med syntesetænkning, der gør dem til gode fortolkere og dermed vigtige aktører i innovationsprocesser, hvor komplekse informationer og idéer indgår. Designere arbejder dagligt med at skabe fremtidens produkter og services og er vant til at arbejde i feltet mellem det forestillede og det realistiske.

Designere kan derfor sætte megatrends ind i en kontekst og se det store billede i processen. I tæt samarbejde med virksomheden kan designeren, som central fortolker og bindeled, sikre overensstemmelse mellem de overordnede trends og tendenser, den udviklede løsning og virksomhedens vision, value proposition og forretningsstrategi.

Arbejdet med megatrends og design fører ofte til, at virksomheder eller organisationer opnår bedre resultater og mere radikal innovation, end de kunne have gjort ved blot at forbedre de eksisterende vilkår eller produkter. Men det kræver mod til at tænke helt nyt og stræbe højt. Begge dele kan blive nødvendigt, hvis virksomheden vil stå distancen på et marked i forandring.

Kom til inspirationsmøde om trends og tendenser
Det kan virke som en uoverskuelig proces at kaste sig ud i arbejdet med trends, tendenser og design, og det er en god idé at sætte sig ordentligt ind i mulighederne og problemstillingerne, inden man tager skridtet. Derfor afholder Dansk Design Center den 2. september 2011 et inspirationsmøde, der sætter fokus på, hvordan nogle af de største globale udfordringer og tendenser påvirker nuværende og fremtidig kundeadfærd.

Læs mere på Dansk Design Centers hjemmeside
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11