23948sdkhjf

Ballonhangar i træ restaureres på øjemål

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den fredede Ballonhangar på Islands Brygge i København er ved at blive restaureret. Det gøres med teknikker som for 100 år siden, da hangaren blev bygget - og på øjemål - det må nemlig ikke blive for lige og for pænt

Ballonhangaren på Artillerivej i København er en 100 år gammel træbygning, som engang var hjemsted for hærens observationsballoner. Nu er den pakket ind i stillads og grå presenninger.

Bag presenninger og stillads står og ligger resterne af den unikke træbygning klar til at blive efterset, renset, udbedret og suppleret med håndlavede "reservedele" i en omfattende restaurering, som er sat i gang af Realdania By & Byg.



Ballonhangaren blev fredet af Kulturstyrelsen i 2014, og Realdania By & Byg købte i 2017 hangaren for at restaurere den historiske bygning. Der findes kun én tilsvarende bevaret ballonhangar i Europa - i Nordtyskland.

Formålet med den omfattende istandsættelse er at sikre den unikke bygningsarv for fremtiden og gøre den brugbar for nutiden. Ballonhangaren vil altså fortsat blive benyttet til fritidstilbud bl.a. ridning for børn og unge i Københavns Kommune.

Første del af operationen - nedtagning og systematisk nummerering og kategorisering af bræddevægge, spær og vinduer med mere er overstået, og nu er et nyt hold af tømrere i gang med genopbygning inde bag presenningerne.

- Vi går tre mand på opgaven. Vi kan dårligt være flere heroppe, når vi skal jonglere rundt med tømmer i 7 x 7 tommer og op til ni meters længde. Og i øvrigt hver især have overblik over puslespillet og hvad de andre laver, fortæller Lars Petersen i en pressemeddelse.

Sunket sammen
- Sjovt at tænke på, at det nok ikke var meningen, da den blev bygget, at den skulle stå i så mange år. Trods dårligt vedligehold har den klaret sig, og vi kan genbruge meget af det oprindelige træ, siger Lars Petersen videre.

Han forklarer, at de største skader er sket, fordi taget har været utæt og givet frit løb for vand ind på spærene, som så stille og roligt er rådnet og knækket. De skal selvfølgelig udskiftes ligesom de fleste af skråstiverne, der har støttet bygningen, også skal fornyes, fordi de nærmest har stået og suget grundvand op.

Det forklarer også hvorfor, bygningen er sunket sammen og med tiden er bulet ud for neden og blevet op til en halv meter bredere, end da den blev bygget.

Holder bedre
Ligesom træet og alle andre dele i bygningen, som blandt andet metalhjulene til porten, og vinduer og murværk så vidt muligt skal genanvendes - så genanvendes også de håndværksteknikker, som ballonhangaren blev bygget med, da den blev opført for 100 år siden.

- Ja, vi får tappet, lavet krydskam og sat lidt lus ind her og der og sat dyvler i til den store guldmedalje, som vi ikke har gjort, siden vi var tømrelærlinge, smiler Lars Petersen. Han indrømmer dog, at "vi har snydt lidt," fordi kædesaven har været i brug.

Det var trods alt en hel del nemmere og hurtigere end at bruge bredbilen - en økse specielt udformet til at tilhugge tømmer, som Lars Petersen ellers også har fundet frem fra værktøjskassen med arvestykkerne fra faderens tid som tømrer.

- Vi bruger de gamle teknikker og materialer, fordi det faktisk holder bedre med en tapning og dyvler og så selvfølgelig, fordi det er autentisk og ser smukkere ud end sømbeslag af metal.

Tap og dyvel bruges i en samling af to stykker træ i vinkel eller skrå, hvor en tap i endetræet "låses" i hullet på et andet træstykke med den tværgående runde træprop - en dyvel. Datidens svar på rawplugs og sømbeslag.

På øjemål
Ét bestemt værktøj, det digitale vaterpas, er blevet i værktøjskassen, for ellers bliver det alt, alt for lige, siger Lars Petersen.

- Bygningen skal jo ikke ligne nybyggeri, og den skal jo også kunne vride og give sig lidt efter vejr og vind. Så nu genopbygger vi historien på øjemål, siger han.

Kaptain

Ballonhangaren gennem 100 år

Den 100 år gamle ballonhangar på Islands Brygge i København er en af de eneste tilbageværende af sin slags i Europa.

Bygningen bærer vidnesbyrd om en særlig epoke i militærhistorien og spiller en vigtig rolle i det særlige kulturmiljø, som den er en del af.

Bygningen blev uaktuel som ballonhangar i takt med at den militære teknologi udviklede sig og har gennem tiden haft forskellige funktioner.

Under 2. verdenskrig blev den, ligesom andre militæranlæg i Danmark, besat af tyskerne og efter krigen blev den et par år brugt til at huse tyske flygtninge, inden militæret i 1947 helt rømmede området.

I 1961 blev Ballonhangaren indrettet som ridehal af Politiet.

Senest har rideskolen Ridevenner benyttet ejendommen. Selve hangaren har dog været lukket af på grund af nedstyrtningsfare.
Kilde og foto: Realdania

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny tal: Johannes Fog optimerer sig til større indtjening

Rekord: Fire på stribe for Kvik

Køkkenproducenten planlægger med nye butiksåbninger hver måned

Frovin gør undervisningen bedre på Amager Fælled Skole

Møbelhus har hyret én medarbejder om måneden

Bauhaus fejrede opstarten på sit 18. varehus

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyhedsbrev

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

FDB Møbler åbner hidtil største butik

Krone Vinduer vinder millionordre til nyt skoleprojekt

1

Han ændrede foldedørens ”elendige renomme”

Svane Køkkenet fortsætter den norske ekspansion

Belgiere og smart data skal udnytte kvadratmeteren bedre

Velux på dobbelt vækstjagt

Vækst er dagens orden hos ovenlysgiganten, men vejen til målet er forskellig i koncernens to forretningsben

Duo fra Hundested vinder Snedkerpris

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Beslagfabrik vil være alsidige

Nordjysk savværk rider stadig på turnaround-bølgen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Aubo kårer årets køkkenkonsulent

Nordjysk bambus-leverance til landets nye pandahus

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Vinduesproducent investerer i ny produktionslinje

Ny mand i spidsen for Concept Living

Kunder evakueret i Ikea

Gabriel gennemfører mexicansk opkøb

Maskinproducent sprænger rammerne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Brexit får Kvadrat til at flytte produktion ud af Storbritannien

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Denne uge sætter rekordmange fokus på bæredygtigt træ

Knækket træsøjle udløste livsfarlig ulykke

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Ikea kritiserer regeringen for paradigmeskift

Gulvfirma udfordrer Christiansborg: Hvorfor må jeg ikke give aktier til medarbejdere?

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flowswitch med 2 måle områder/udgange

wheel.me

Spændelement for glatte aksler og rør

Få hosted din BIMcloud og Licensserver

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Invitation til følgegruppemøde om Bygninger som Ressourcebank

Se på vinduer i virtuelle showrooms

AGITEK har vendt udviklingen

AIRMIX® sprøjtemale dyse - Xtra Fine Finish - nyskabende og unik viden siden 1975!

Mød HH Maskiner og Essetre på Ligna 2019.

Pizzi EASYPUR 890 limpåsmører fra Thrane Maskiner ApS

Marechal stiksystem PF-serien til sværindustri

NYHED! Moelven Bolig Akustik - Mørk natur

Vi skal lære af hinanden

Collstrop Woodcare tilbyder

Nyhed - Brandimprægnering af lærk

Lakvogne fra Thrane Maskiner ApS

EFSEN udstiller på LIGNA

Ringspann® præcision

Gratis BIM-Webinar 

Lehto Group revolutionerer byggebranchen med effektiv industriel produktion

Limtræ til Kornets Hus

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Nordens førende Graco forhandler

Send til en kollega

0.159