23948sdkhjf

Nichba efter kæmpe-ordre: - Vi er nået dertil, hvor vi skal til at skære noget fra

På rekordtid har Nichba udviklet sig fra et hobbyprojekt til en etableret møbelvirksomhed

Det er tydeligvis to unge, nordjyske mænd, der tager imod Wood Supply i Nichbas 370 kvadranter lokaler i Pandrup.

Den nordjyske dialekt afslører dem, ydmygheden omkranser dem, og man kan næsten mærke, hvordan roen sænker sig i lokalet, mens hjertet sætter tempoet en smule ned.

Men trods det rolige og afdæmpede ydre har de to 27-årige fyre Nichlas Andersen og Christoffer Sakstrup fart over feltet.

For nyligt landede de deres største ordre til dato med inventar til 320 værelser på et stort uddannelsescenter i USA, og tidligere på året havde de en stor leverance til Hotel Aalborg.

- Det er lidt vildt, at vi er nået hertil. Vi lever af det nu, siger Christoffer Sakstrup, der efter tre år i virksomheden kunne begynde at leve af sit arbejde i Nichba i løbet af foråret 2018.

Kvartalet før begyndte Nichlas Andersen at arbejde fuld tid i virksomheden.

Smeden med skabertrang
Det er Nichlas Andersen, der i sin tid startede Nichba.

Som 23-årig smedelærling gemte der sig en skabertrang i Nicklas Andersen, som han blev nødt til at give plads. Det blev til hobby-projektet Nichba, der efter et par år fik selskab af Christoffer Sakstrup, der så potentialet i Nichlas Andersens designs.

Nu er det de to, der står bag Nichba. De to alene:

- Nogen gange kan det godt være lidt svært at sige til kunder, at vi faktisk kun er to i virksomheden. Det kan virke som om, at folk så får svært ved at tage os seriøst, siger Nichlas Andersen, der får sine designs produceret hos lokale virksomheder omkring Pandrup.

- Men andre synes, at vores historie har en charme. Nogen har fulgt os lige fra start og elsker at følge med i den udvikling, vi er i, tilføjer Christoffer Sakstrup.

Samtidig mener Nichba-drengene, at deres lille virksomhed har sine fordele:

- Vi er hurtige til at omstille os – langt hurtigere end store etablerede virksomheder. Det tror jeg er en af vores helt store styrker, siger Nichlas Andersen.

Han fremhæver virksomhedens nye leverance til USA, hvor 2000 produkter skulle leveres på fire uger i et nyt materiale. Trods den store levering på kort tid er det gået smertefrit, og ordren er blevet klar før tid.

Tid til at skære væk
I løbet af 2018 har de to fyre fra Aalborg og Nørresundby øget omsætningen med 400 procent – og selvom det skal ses i forhold til at ret begrænset udgangspunkt, siger det noget om den fart, virksomheden har taget det seneste år.

- Vi er nået dertil, hvor vi skal til at skære noget fra. De produkter, der ikke har haft succes, skal væk. Vi skal til at være lidt kritiske, selvom det kan lyde arrogant, siger Nichlas Andersen.

- Og så skal vi også til at vælge nogle kunder til og andre fra, siger Christoffer Sakstrup om den nye retning i virksomheden.

Det er blandt andet de erfaringer, som stifterne af Nichba har gjort sig som de helt unge navne i branchen:

- Vi har vist, at vi kan være et af de brands, der kan overleve kampen mod de store. Men vi er stadig unge, og vi har meget at lære endnu, siger Nichlas Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094