Pressemeddelelse: Elegant bud på fremtidens vinduer

I en pressemeddelelse berettes om et banebrydende nyt vindue, der løser problemer med kondensvand og kuldebroer i boligen samtidig med at vinduet er mere enkelt og elegant end tidligere set, så vinduet passer til både ældre og nye boliger.
Et elegant vindue med hidtil usete slanke rammer og karme og stor isolationsevne er resultatet af et udviklingsprojekt udført af vinduesproducenten Pro-Tec Vinduer A/S og designet i tæt samarbejde med arkitektfirmaet Friis & Moltke A/S.

Vinduet er en del af et større udviklingsprogram for ”Fremtidens vinduer til fortidens huse” sat i gang af organisationen SBS på vegne af Grundejernes Investeringsfond (GI). Fonden har ønsket at ’kickstarte’ udviklingen af nye og bedre typer af vinduer, idet en del vinduer skal udskiftes efter relativt få år på grund af forkerte materialer eller dårlig udførelse.

For Pro-Tec Vinduer A/S var det anledningen til at kaste sig ud i noget helt nyt, siger virksomhedens direktør Bjarne Haulrik, og det fandt man i materialet plastkomposit hos Kolding-virksomheden Fiberline Composites, der en af verdens førende producenter af avancerede profiler i komposit. Fiberline anvender en high-tec produktionsproces, kaldet pultrudering, og virksomheden leverer isolerende profiler til mange forskellige industrier.

”Sammen med arkitekten besluttede vi at viske tavlen helt ren,” fortsætter Bjarne Haulrik. ”Frem for at opdatere de kendte profiler og produkter gik vi på jagt efter et nyt materiale, der kunne give os alle de gode egenskaber, som fremtidens vindue skal have. Og her stødte vi på komposit, der er et stærkt og stift materiale, som gør det muligt at lave tynde og komplekse profiler. Derfor har vi kunnet gøre vinduet slankere og mere elegant end tidligere set. Alligevel kan vi indbygge alle de funktioner, som et moderne vindue skal have”.

Det nye kompositvindue (til højre) ved siden af et vindue fra 80’erne. Rammer og sprosser er markant slankere på kompositvinduet og giver foruden et elegant udtryk også et større indfald af lys i boligen (fotomontage) Kuldebroer afskaffet
Udviklingsfolkene bag det nye vindue satte sig som mål, at vinduet skulle være helt frit for kuldebroer. Op mod halvdelen af den energi, der bruges til opvarmning af nyere bygninger i Danmark forsvinder som varmetab gennem vinduer og døre, hvor især ramme- og karmkonstruktionerne er dårligt isolerede.

”Med det nye vindue behøver Fru Jensen ikke længere tørre kondensvand af, og hun får en lavere varmeregning. Kompositmaterialet bryder kuldebroen og har så gode isolerende egenskaber, at den samlede vindueskonstruktions U-værdi bliver så lav som 1,3 W\m2 K. Dermed foregriber vi reglerne i det nye bygningsreglement, der forventes at skærpe kravene til U-værdien, der i dag er på 1,8 W\m2K” siger Bjarne Haulrik.

Vinduet kan ikke rådne. Det har en meget lang levetid, passer til det barske, danske klima og kræver praktisk talt intet vedligehold. Da maling har god vedhæftning til materialet, vil malingen ikke skalle af, men alligevel kan husejeren altid selv male vinduet, hvis han ønsker en anden kulør.

Klar om et år
Der er stadig tale om en prototype, men Pro-Tec forventer at have det færdige vindue klar til markedsføring inden udgangen af 2005.

”Vi synes, at denne prototype er blevet det velproportionerede og termisk gode vindue, som vil supplere vores produktprogram ideelt i fremtiden. Med de slanke sprosser og store lysningsfelter vil vi kunne udvikle det færdige vindue i flere typer, og de vil passe smukt til både gamle og nye bygninger. En vægt, der er 25 % lavere end traditionelle vinduer, vil samtidig gavne tømrerens ryg. Det er et yderligere argument for de kompositmaterialer, som vi kommer til at se meget mere til i fremtidens vinduer,” slutter Bjarne Haulrik.