23948sdkhjf

Pressemeddelelse fra NordSource

I en pressemeddelelse bringer NordSource's indehaver Keld A. Christensen sine betragtninger omkring outsourcing og udflytning af danske arbejdspladser.
Outsourcing og udflytning skal ske med stor omtanke, grundig forberedelse og langsigtet strategi.

Outsourcingbølgen er over os. Som rådgiver indenfor sourcing burde man glæde sig, når området i den grad har mediernes bevågenhed. Men sådan er det ikke. For alt for ofte sker outsourcing eller udflytningen uden, at virksomhederne reelt er i stand til at vurdere om det ér en god forretning.

Vi sammenligner outsourcingbølgen lidt med rulleskøjte-dillen for nogle år siden. De, der var gode til at stå på rulleskøjter, står stadig på dem – for det er både sjovt og sundt. Rigtigt mange mistede lysten, da man væltede for 12’te gang og slog sig. Skadestuerne meldte tillige om et stort antal skader, da mange ikke havde investeret i knæ- og albue-, og håndledsbeskyttede. Så for nogle blev rulleskøjterne et dyrt og kortvarigt bekendtskab.

Eksemplet med rulleskøjterne kan bruges om outsourcing- eller udflytningsbølgen udover landegrænserne i dag. Mange virksomheder kaster sig ud i det uden den nødvendige forberedelse. En del glemmer at ”sikre” sig – og i ca. 25% af tilfældene fejler en outsourcing – og bliver en dyr fornøjelse, der slet ikke lever op til forventningerne. De gode og velforberedte fortsætter og udvikler og optimerer deres virksomhed med outsourcing og evt. udflytning.

For sourcing er helt givet et af de værktøjer virksomhederne skal bruge for at overleve globaliseringsprocessen, men det kræver at man kigger på – meget - andet end lønbesparelsen.

Det er selvfølgelig særdeles fristende at lønnen f.eks. i Kina kun er 10% af lønnen i Danmark, men hvis den totale økonomiske besparelse ved en outsourcing, når alle de andre faktorer ( logistik, transport, rejser, øget lager, m.m.) er regnet med, IKKE udgør mere end 10% (og det er ikke usædvanligt) - hvor er fidusen så lige?

Det, der sker, er, at virksomhederne ”glemmer” de følge-udfordringer og -omkostninger en outsourcing eller udflytning – for den sags skyld – føre med sig. Et par eksempler herpå kan være: Kulturforståelse, toldproblematikker, flere ressourcer til logistik i Danmark – måske have en standby leverandør i Danmark, hvis leverancen fra f.eks. Kina svigter. At løse ét problem i Østen, der kræver dansk tilstedeværelse, ligger beslag på ca. én arbejdsuge + x antal tusinde i rejseomkostninger. Forhold, der har stor påvirkning på totaløkonomien ved en outsourcing eller udflytning.

Deligationsrejse på deligationsrejse fra Danmark valfarter pt. til Kina for at ”sondere” forretningsmulighederne. Kina er blevet in – og mulighederne er da også mange og store. Men hvis det er her virksomhedens outsourcing proces starter, så begår virksomheden en alvorlig fejl, der kan få katastrofale følger. Og ingen tvivl om, at dem bliver der begået en del af i tiden – og resultaterne viser sig om føje måneder eller år. Desværre. For det vil have kostet både penge og arbejdspladser i Danmark.

En outsourcingproces starter hjemme i virksomheden betydeligt før end man drager af sted på en sådan rejse. Det kan lyde tungt og kedeligt, men det handler altså om at få lavet et ”sundhedstjek” og få klarlagt kernekompetencerne i virksomheden samt udarbejdet et markedstjek – få lagt en sourcingstrategi, så ingen er i tvivl om, hvad man vil opnå med sourcing eller udflytning på såvel kort som lang sigt. Når virksomhedens ledelse har dette faktuelle og vidensbaserede beslutningsgrundlag står man mange gange bedre rustet til at fortsætte sourcingprocessen – eller måske sige helt fra over for den. Bare igennem dette indledende sourcing-forløb dukker, der ofte mange faktorer op, som man slet ikke havde regnet med, havde nævneværdig betydning for en outsourcing. Så alene her elimineres et stor procentdel af faldgruberne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079