23948sdkhjf

Dansk eksport taber terræn i Østeuropa

Danske virksomheder er ikke gode nok til at udnytte den stigende velstand og behov for investeringer i Central- og Østeuropa, hvorfor dansk eksport har tabt markedsandele for to milliarder i dette område.
Danske virksomheder halter bagefter i kampen om markedsandelene i de nye EU-lande i Østeuropa. Hvis Danmark havde de samme markedsandele i dag som for to år siden ville eksporten til de nye østeuropæiske lande være to milliarder højere end den er i dag, vurderer Danmarks Eksportråd ifølge ErhvervsBladet.

I 2003 var eksporten til de nye EU-lande på 17 milliarder kroner.

Ifølge ErhvervsBladet stiger velstandniveauet i de østeuropæiske lande voldsomt i disse år, og derfor stiger landenes import kraftigt. Samtidig står de nye EU-landes produktionsapparater foran en moderniseringsbølge, men danske virksomheder er ikke gode nok til at udnytte det potentiale, mener Jon Thorsen, der er leder af handelsafdelingen på Danmarks ambassade i Tjekkiet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063