23948sdkhjf

Nobia: Efterspørgslen er fortsat god

Nobia holdte i torsdags sin årlige kapitalmarkedsdag. Programmets fokus lå på organisk tilvækst med blandt andet tilbageblik på hvordan udviklingen har set ud samt en fordybning i koncernens strategier for at skabe organisk vækst.
Koncernens mål er at vokse med 2-3 procent mere end markedet. Det første halvår var den organiske tilvækst 10 procent.

- Vi bedømte i sammenhæng med halvårsrapporten, at efterspørgslen steg på såvel det britiske som det nordiske marked, mens den har være stabil på de tyske og hollandske markeder. Nu befinder vi os halvvejs inde i tredje kvartal, og vurderer at markedsudviklingen fortsætter. Selv Nobias organiske tilvækst har fortsat, siger Nobias koncernchef Fredrik Cappelen.

- Vores organiske tilvækst hviler i høj grad på vore stærke varemærker og vort velfungerende butiksnet med såvel egne butikker, franchise-butikker og strategiske samarbejdspartnere. Vi har den finansielle styrke til at udvikle attraktive og inspirerende butikker, hvilket sammen med en udbygget produktportefølje og øget service til forbrugerne bliver vigtige for at lykkes indenfor køkkenbranchen.

Et tydeligt eksempel på hvordan Nobias business units genererer organisk tilvækst er HTH’s fremgang på det voksende danske gør-det-selv-marked. Satsningen indledtes år 2000, og i dag har HTH en markedsandel på ca. 10 procent i gør-det-selv-segmentet med et salg på omkring 100 millioner SEK. Ambitionen er at forsætte med at tage markedsandele i Danmark, og desuden præsentere HTH ”gør-det-selv” på de norske og svenske markeder.

Yderligere eksempeler er den brittiske Magnets opgradering og udbygning af sit butiksnet og finske Novarts fremgang med er tilbyde samtlige sine køkkenvaremærker under et tag. Indtil nu har Novart åbnet fire af sådanne såkaldte ”category killers” under navnet ”kitchen world”.

Kilde: Nobia’s nyhedsmail, torsdag d. 2. september 2004.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063