23948sdkhjf

Tidligere Fritz Hansen-chef på ny mission

Efter 10 år som regionsdirektør i Fritz Hansen er John Ruokokoski blevet medejer i finske VividWorks. Han skal nu introducere firmaets løsninger for møbelbranchen i Danmark.
På blot fem år har finske VividWorks formået at etablere sig som en seriøs leverandør af webbaserede 3D-løsninger til møbelsektoren.

Trods svære markedsvilkår kan det fremadstormende it-firma se tilbage på et 2010 med en vækst på 52 %, og i 2011 budgetterer man med en fremgang på yderligere 300 %.

VividWorks’ systemer benyttes i dag af over 60 kunder i Skandinavien, fortrinsvist i hjemlandet samt i Sverige og Norge, og nu er turen kommet til Danmark.

Bruges allerede i Ilva
John Ruokokoski, der har en fortid som mangeårig regionsdirektør i Fritz Hansen, har købt sig ind som medejer i virksomheden. Han er for tiden i fuld gang med at etablere kontor i hovedstadsområdet, hvor han inden længe forventer at ansætte to sælgere.

Den primære målgruppe for VividWorks er møbelproducenterne, der tilbydes avancerede salgs- og indretningsværktøjer, som både kan bruges af virksomhedens egne sælgere og agenter, af personalet i butikkerne og af slutbrugeren hjemme foran computeren:

- Vi er allerede så småt på vej ind på det danske marked igennem nogle af de udenlandske møbelproducenter. Blandt andet hos Ilva, som efterhånden har et ganske omfattende system for opbygning af sofaer i 3D med udregning af priser m.v. Systemerne benyttes både i Ilvas forretninger og på internettet, fortæller John Ruokokoski og nævner Smag & Behag, Danbo og Møbelkæden som andre steder, hvor man også er begyndt at arbejde med løsningerne.

Mere effektive processer
VividWorks’ systemer er webbaserede, og når en virksomhed er oprettet som bruger, vil systemet og virksomhedens produkter være tilgængelige for forhandlerne og dermed også for slutbrugeren.

Hos Ilva viser de foreløbige erfaringer, at beslutnings- og salgsprocessen bliver betydeligt hurtigere, når kunden præsenteres for VividWorks’ interface. Det kan også mærkes ude på fabrikkerne. Hos finske Muurame oplevede man fx en vækst på 24 % i de første fem måneder efter overgangen til VividWorks.

Ifølge John Ruokokoski er systemernes store styrke, at de er webbaserede. På den måde kan producenten nemlig sikre sig, at prisændringer, nye moduler osv. omgående slår igennem hos forhandlerne, når de er lagt ind i systemet. Også ude i butikkerne går det stærkt. Når en kunde har bestilt en vare, løber ordren automatisk ind hos producenten, og forhandleren kan tilmed få oplysninger om leveringstid, fordi systemet er integreret med fabrikkens back office.

Store muligheder i Danmark
Generelt har John Ruokokoski store forventninger til indtoget på det danske marked, som han har et indgående kendskab til gennem de mange år hos Fritz Hansen.

Årsagen til, at Danmark hidtil ikke har været i fokus er, at de danske forbrugere har været lidt mere tilbageholdende under krisen sammenlignet med vore nordiske naboer. Men nu skal det være:

- Mulighederne er store, eller det bør de i hvert fald være. Danmark er jo møbelmekka i Skandinavien og har stor eksport, og vi tilbyder et produkt, der passer rigtig godt til eksporterende virksomheder. Samtidig giver det mulighed for at skabe noget mersalg, og det er alle jo på jagt efter i disse tider, mener John Ruokokoski, der har siddet i bestyrelsen hos VividWorks i tre år:

- Jeg har finsk baggrund, og mens jeg var hos Fritz Hansen, kontaktede folkene bag VividWorks mig for at få indsigt i, hvordan branchen er skruet sammen. Det endte med, at jeg kom ind i bestyrelsen, og da jeg stoppede hos Fritz Hansen, købte jeg mig ind i VividWorks, fortæller han.

På messeoffensiv i Stockholm
VividWorks’ systemer består af programmer til henholdsvis opbygning modulmøbler og indretning af hele rum.

Begge varianter kommer i fokus, når virksomheden om kort tid deltager på Stockholm Furniture Fair som del af specialudstillingen ”Hello”, der sætter fokus på fremtidens mødesteder og kontorlandskaber.

Her har VividWorks fået til opgave at præsentere en række producenters nyeste designs over for messedeltagerne. Det skal blandt andet ske gennem konkurrencer, hvor de besøgende kan uploade fotos fra messehallerne og efterfølgende indrette de fotograferede arealer med udvalgte møbler. Herudover skal VividWorks afvikle seminarer sammen med nogle af sine kunder.

Fremtiden
I første omgang er det som sagt møbelbranchen, og primært producenterne, der er i fokus, men på lidt længere sigt forventer John Ruokokoski, at bl.a. køkkenmarkedet og typehusbranchen kan blive del af strategien for det danske marked.

I Finland er man væsentligt længere fremme, og her er VividWorks snart klar til at lancere en webportal målrettet indretningsarkitekter. Desuden har firmaet netop nu en ipad-løsning på trapperne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113