Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

| Af René Foli, VIA Design & Business | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

René Foli er Uddannelses- og Forskningschef på læreanstalten VIA Design og Business i Herning.

En hektisk modeuge satte igen ild i snakken om, at nu må Danmark da rykke. At vi som designnation skal forske endnu mere og skabe større og stærkere miljøer. Et stort designuniversitet presser sig endda på, mener nogen.

Læs også: Én ting gør 3 Days of Design til noget helt specielt i år

Jeg er uenig.

For modellerne på podiet viser blot dele af, hvorfor vi danskere er så dygtige til design. Ja. Designerne har leveret varen, for de er vanvittig dygtige; jeg er stor fan! Men der er mange andre fagligheder, som også bør stå på rulleteksterne efter et veloverstået show: Indkøberen, som har købt taktisk rigtigt hjem. Sælgeren, der forstår at formidle brandets dna. Retaileren, som bygger butikken strategisk rigtigt op. Og jeg kunne blive ved, for dansk design er en holdsport, hvor alle på banen leverer det ypperste for at opnå point.

Når jeg i messegangene hører ’design’, ’design’, ’design’, sidder der en abe på min skulder, som hvisker ’pas nu på, at der ikke går æstetisk indavl i det’ i mit øre. For hvis vi rendyrker design på bekostning af de mange andre fagligheder, som er en del af succesen, så er jeg alvorligt bekymret for, at vi fejler.

Nej – design er ikke svaret på alt.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Design akademiseres i disse år. Ph.d.´er udklækkes og videncentre spiller forskning, ekspertise og ny viden på banen. Jeg er selv en del af en uddannelsesinstitution, som derigennem opnår bedre resultater til gavn for både studerende og de virksomheder, de senere skal ud i. Det er rigtig godt – og det er, som det skal være.

Men jeg tror, at vi skal passe på med at tro, at design er svaret på alt. Magien opstår først rigtigt i samspil med andre fagligheder. Design skal formidle – men også formidles. Design skal sælge – men også sælges. Og det er som regel vidt forskellige mennesketyper, der behersker de forskellige discipliner. Uddannelsesverdenen må ikke grave grøfter imellem fagligheder ved at isolere sig, fx på et designuniversitet. I stedet skal vi bygge broer, så sælgeren forstår designerens tanker bag produktet og designeren imødekommer sælgerens afhængighed af salgbarhed.

Hvis de ikke forstår hinanden, slår det gnister. Efter mange år på en brancheskole, og som en del af professionshøjskolemiljøerne, ved jeg, at de gnister er unødvendige. For det er gensidig forståelse for hinandens fagområder, der skal bære dansk design videre.

Uddannelse skal ske i øjenhøjde med virksomheder.

Læs også: En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

I den forløbne modeuge har jeg haft fornøjelsen af at tale med et væld af virksomheder. Jeg bliver glad indeni, når de fortæller, hvor meget f.eks. beklædningshåndværkere eller modelkonstruktører betyder for dem, fordi de bidrager med en stærk faglighed og et konstruktivt mind set. Jeg kan høre, at studerende, som uddannes tæt på virksomhederne og deres behov, får en faglig dannelse, der gør en reel og mærkbar forskel i branchens hverdag.

Virksomheder skal naturligvis kunne forvente af samfundet – og dermed uddannelsesinstitutionerne – at vi tilfører ny viden. Og vi skal bestemt ikke bare nikke og give, hvad der bliver bedt om. Vi skal tiltrække internationale forskere og skabe stærke miljøer, som udfordrer, giver modspil og går i dialog, når virksomheden søger os for viden, inspiration og udvikling.

Derfor må vi tænke uddannelsesholistisk og anerkende, at produktions- og businesskompetencer nødvendigvis skal være integreret i designuddannelserne, så de studerende dannes i samspil med hinanden. Det er et selvmål at isolere designfagligheden.

Min pointe er ikke et opgør med designfaglighed. Men dansk designs succes har brug for, at udviklingen sker i øjenhøjde med virksomhederne og at vi sikrer dem et ’både-og’. Kun på den måde kan vi som designnation blive ved med at score mål.



Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Normann Copenhagen indgår samarbejde med internationale kunstnere

Kunst møder design i en kommende kollektion fra Normann Copenhagen.

Ny aftale sikrer 250 ekstra træhuse

Boligselskab vil opføre mindst 250 nye rækkehuse af træ over de kommende fire år.

Her cykler medarbejderne ved skrivebordet

Bordpladeproducent har taget kreative metoder i brug for at øge medarbejdertilfredsheden.

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Genopført badehotel sikret mod brand

Det nye Svinkløv Badehotel er udstyret med et topmoderne brandvarslingssystem.

Nyhedsbrev

Madsen Vinduer og Døre har solgt fra

To ingeniører har overtaget majoriteten af nordjysk virksomhed, og der er udpeget ny administrerende direktør.

Efter storbranden: Svinkløv Badehotel rejser sig igen

Fondsformand Steen Royberg forventer snart at kunne melde en egentlig åbningsdato ud

Festdag for Svinkløv Badehotel

Fondsformand Steen Royberg forventer snart at kunne melde en egentlig åbningsdato ud. Se billeder.

B&O vender minus til plus og løfter omsætningen

Indsats for at ændre forretningsmodel og styrke brand betyder, at B&O fik overskud i 2017/2018, mener topchef.

Sorte biller vrimlede ud af "sikre" træpaller

Tørken er godt nyt for dit juletræ

I år bliver julen endnu flottere. Men for de nyplantede juletræer er tørken en katastrofe.

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Forskning: Ny træmaling skal holde længere

Fremtidens træmaling kan få bygge- og anlægsbranchen til at anvende markant mere træ.

Nye ejere til sydjyske køkkenbutikker

67-årig leder trækker sig og overdrager ansvaret til fire nye ejere.

Verdens træer vælter som dominobrikker

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Flere kvinder vælger tømreruddannelsen

Kvinderne skal skrotte alle fordommene og springe ud i det, hvis de har lyst, lyder det fra kvindelig tømrersvend.

Møbelfabriks ansatte træner i arbejdstiden

Gabriel-handel er gået i vasken

Nyt fra bestyrelser og direktioner uge 27

Bøjsø-bidrag til historisk renovering

Kæderne tager stor andel af talenterne

Global Timber beklæder sit nye domicil med træ fra egen import

Dynekongen får sit eget museum

Flere konkurser i første halvår af 2018

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Tysk tømmer til Skagen-attraktion

Ny dansk FSC-skovstandard godkendt

Nyt fra bestyrelser og direktioner

1

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

En god lærling kan godt have grå stænk

Arrangør: Næsten 100 flere Interzum-udstillere

Egne designs skal hjælpe møbelpolstrer til at vokse

Nu kan man også svanemærke bygningsrenoveringer

Sommerferie på Wood Supply

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

FourMe® er tilbage...

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Format4 Creator 950 CNC - Uendelige muligheder på 5 M2

Ny deletjeneste har potentiale til at hapse håndværkernes kunder

Jobsamtalen starter før du aner det

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Er dine filtre klar til sommerferien?

Format 4 Finish 1352 Modular

IATF 16949:2016 Specialist Transition

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

PKI Supply ønsker god sommer

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men...

Send til en kollega

0.24