23948sdkhjf

Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye 98 træboliger gør det til 209 med særligt CLT-byggesystem

De næste CLT-byggerier i en rammeaftale om op mod 400 almene boliger efter specialudviklet byggesystem er allerede på vej

Værdifuldt rosentræ er genfundet efter tyveri i Gabon

Snedkermester valgt til Dansk Byggeris bestyrelse

Manden bag Raaschou Inventarsnedkeri vil være den lokale stemme for både små og store virksomheder i hovedstadsområdet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Direktør i otte år: Nu fylder han 30

Medie: Silvan skifter topchef før millionunderskud

Nyhedsbrev

Aarhus 95 nye træer nærmere ambitionen om 10.000

- Fortsætter vi i det nuværende tempo, når vi ikke engang halvvejs med vores målsætning, siger rådmand

Industriansatte går senere på pension

Kæmpe Kay Bojesen Abe er tilbage på Trapholt efter tyveri

Træaben fra Kay Bojesens eget værksted er værdisat til 100.000 kr.

Flügger taber årelang strid i retten og nedjusterer

Montana sikrer sig vigtigt miljømærke til kerneprodukter

Alle underleverandørers delkomponenter er blevet set efter i sømmene på vej mod den nye certificering

Vinduernes iPhone kåret som dansk designikon

Håndværker-kunder belønner Optimeras nye strategi

Landets største modulbygger afskediger 28

Tager flere skridt for at reducere antallet af afskedigelser

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Svane Køkkenet har fået en fod indenfor hos typehusfirmaer

Lancerer første møbelkollektion – vil stadig være relevant om 50 år

Carl Hansen & Søn investerer et halvt hundrede millioner

Har leveret 42 Gøg og Gokke vinduer til Svinkløv Badehotel

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Ugens grin: Uretfærdig fyring

Morsingboer tjener styrtende på bordplader

Nyt fra bestyrelser og direktioner

500 ansøgere: TCM øger bemandingen mere end ventet

Mere træ i byggeriet - millionaftale giver et løft

Nyt om navne: Ny branchechef hos Dansk Byggeindustri

Nettoline genåbner efter brand

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyt om navne: Ny leder til KPK Døre og Vinduer

Sønderjysk skole dæmper støjniveauet med korkgulv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Skagerak vender tilbage til Bornholm

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Beslagfabrik vil være alsidige

Aubo kårer årets køkkenkonsulent

Kunder evakueret i Ikea

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi sætter lige nu fokus på støj

Rilesa udstiller på Ligna 2019

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Udvidet produktsortimentet til den kvalitetsbevidste bygningshåndværker.

Blueprint Robotics mener, at byggeri med præfabrikerede elementer er bedre

Ara-el anbefaler LED-belysning

JW Industri bringer stærke erfaringer ind i bestyrelsen

Nu må vi ikke glemme valget til Europa-Parlamentet

Häfele udstiller på Interzum

Hvordan ved du, om du bruger en sikker luftpistol?

Moelven canadisk cedertræ knastet - det smarte valg!

Bell hus fra KTR

Seminar: Er din virksomhed rustet til fremtidens medarbejdere?

SnoerGlas leverer komplekst elevatortårn i glas

Nyt banebrydende samarbejde med Teknologisk Institut

Overflader i fokus på LIGNA 2019

Nyhed: Markedets enkleste skuffelys!

Ny Servicetekniker hos Bast & Co!

Møbelrestaurering bag ny hofleverandør: Det handler om at gøre sig umage

Citroën Herning

Tre gode råd fra Junget

Eksport til Finland -Alihankinta 2019 Eksportnetværk tilknyttet Den Danske...

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Ara-el præsenterer ATyS S

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

Send til en kollega

0.171