23948sdkhjf

Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ikea klar med største tiltag siden børnemøblerne

Chef ved et tilfælde: Langer 400 plankeborde over disken om måneden

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Grundlægger af Montana er død

Lars Larsen er sovet stille ind

Nyhedsbrev

Bestyrelsesformand bliver ny CEO i Frandsen Group

Rammelisten får ny ejer

Smuthul om kopier af designklassikere som Svanen og Ægget er lukket

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

1

Debat om fredning af skove: Produktionsstop er et misforstået hensyn

Byggecentrene: Absurd påstand om højere priser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Aftale-ekspert: Håndværkere betaler overpriser i byggecentrene

To kæder er blevet til én: Nu åbner bolighus under nyt navn

Succesfuld køkkenproducent nærmer sig en milliard i omsætning

Har ansat 47 nye medarbejdere i år og flere følger højst sandsynligt trop.

Gennembrud i produktionsteknologi: Nu kan træprodukter 3D-printes

Nyt showroom i Aarhus Havn vil aktivere sanserne

Vindues-boss: Markedet skrumper, fordi vi ikke leverer til typehusproducenter

Jysk møbelvirksomhed: Ansætter ny administrerende direktør

Ny butiksejer i Designa: - En fantastisk start

Vinduesfirma: Vi har skabt Danmarks varmeste vindue

Kontormøbel-forhandler: 450 pct. fremgang siden 2011

Pengeregnen er slut for de store vinduesproducenter

Han er ny filialchef i Bygma

Ny bison-stol er FSC-certificeret

Ungt par: Vil lave håndlavede kunsttryk ved siden af studierne

BoConcept vinder international franchisepris

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Toldkrig byder på uventet gave til danske virksomheder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Medarbejder gennem 12 år køber virksomheden

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Sommerstatus: Køb, konkurser og Lars Larsen blandt årets 10 mest læste

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Startkit til din messestand

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Kom til håndværkerfest i Aarhus!

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

AIRMIX® 15C25 & 30C25 udstyr reducerer energi og malingsforbrug = mindre CO2

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Vi byder velkommen til praktikant i Keflico's Trading team - www.keflico.com

NYHED: Perfekt microdosering! Ingen dryp, intet rod - Se de imponerende billeder her

Ny korpuspresse fra SCM på PROMO-tilbud

Fugt kan skabe store problemer

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Vidste du dette om Nomo?

Graco Merkur spraypack til maling fås hos G.A. Hansen

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

TYTAN gruppeafbrydere fås nu hos Ara-El

Udlejning af doserings-/blandingsmaskiner

Værd at fejre

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Kipbar afkorter for aluminium

Reception

Send til en kollega

0.151