23948sdkhjf

Møbelkædernes topchef: Vil både tage andele og gøre kagen større

Butikskæderne i IDdesign giver stadig et samlet underskud. Denne gang på over 60 millioner.

Men topchef Michael Christiansen ser en koncern, der er på helt rette vej: Omsætningen, der steg med 12 procent, skal fortsætte sin optur, og han tror især, at IDdesign kan tage markedsandele og lokke kunder fra at købe hos konkurrenter i Danmark.

- Vi skal primært tage markedsandele, for markedet vokser ikke så meget. Men kan vi blive bedre til at inspirere folk, så kan kagen også blive større.

Først uddyber han, hvorfor han tror, Ilva og Idemøbler kan tage markedsandele.

- Det gør vi i kraft af, at vi gør kunderne mere tilfredse. Vi har en høj medarbejdertilfredshed, og kundernes tilfredshed på Trustpilot (red. en webtjeneste med kundeanmeldelser) er steget kolossalt. Vi skal også vækste online.

Han tror, man kan gøre kagen større ved at styrke produktudviklingen. Møbelbranchen skal være bedre til at skabe opsigtsvækkende nyheder, som elektronikbranchen kan, når der hvert er kommer nye computere og mobiltelefoner.

- Man konkurrerer om de penge, folk har tilbage efter husleje. Nogle vælger at rejse for de penge, andre køber noget til boligen. Bliver vi bedre til at produktudvikle, så vil vi også kunne gøre kagen større, og flere vil vælge en fed ny sofa i stedet for et fjernsyn.

En vej til balance for den underskudsplagede koncern er omkostninger.

Nogle af de eksisterende butikker er gjort mindre. Flere butikker skal følge efter, og nye butikker som Idemøbler i Frederikshavn, der åbnede i år, er på 2000 kvadratmeter.

- Det er tydeligt, at hvis man går fra 5000 til 3000 kvadratmeter, så kan man spare nogle penge. Man behøver ikke længere vise hele sortimentet i hver eneste butik, når kunderne kan orientere sig online, siger Michael Christiansen.

Et strategisk træk er også at øge forskellen på Ilva og Idemøbler. Onde tunger har kritiseret kæderne for at være blevet for ens. De tunger har Michael Christiansen selv hørt. Han vil dog ikke uddybe, hvad der præcis vil ske.

- Men allerede i år har det været meget begrænset med fælles markedsføring. I hele 2017 har vi ikke ført fælles kampagner. Vi har nogle stordriftsfordele som administration og logistik, vi holder fast i, men konceptmæssigt skal butikkerne i højere grad opleves som anderledes.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173