23948sdkhjf

LGT's usynlige motorvej: Transportfirmaet storinvesterer i en mere kompleks verden

Gravkøer og byggevarer er ved at fylde op hos møbeltransportøren LGT i Horsens i disse tider.

Og det er den synlige del af det, der er tidens storinvestering for transportkoncernen. Men der er et usynligt investeringsprojekt, som faktisk er endnu større. Pointerer Poul Erik Dahl, international salgschef.

En kæmpe IT-investering til ”et tocifret millionbeløb”, som han blot vil kalde det, skal fuldkommen forandre informationernes infrastruktur.

Der er ikke én vej længere

Det er nødvendigt i en møbelbranche, hvor logistikken bliver stadig mere kompleks.

- Fortidens værktøjer kunne reelt kun betjene en ordre fra fabrik til butik, siger han til Wood Supply.

- Men i dag kan en møbelvirksomhed have et ’x-antal’ egenproducerende underleverandører i Polen. Og så skal den samlede ordre mødes på et lager til konsolidering, hvor varerne skal ’bundles’. Og bagefter videre til et hotelprojekt, en gammeldags forhandler eller Hr. og Fru Jensen, fortæller han.

LGT køber derfor en løsning af NaviTrans, som udvikler software til logistik- og transportsektoren.

Ja, nethandlen vokser

Thortrans kunne onsdag fortælle til Wood Supply, at direkte levering fra møbelleverandør til slutkunde er stærkt voksende, og den tendens kan LGT kun bekræfte.

Poul Erik Dahl vil dog ikke sætte modsvarende tal på, når Thortrans siger, at direkte levering står for en stærkt stigende andel af omsætningen.

- Men vi kan måske perspektivere udviklingen yderligere til Skandinavien. For tag nu Sverige, hvor vi især opererer. Der arbejder vi i en udvikling, som er langt længere fremme, end den er i Danmark. Svenskerne har en lang tradition for katalogmøbler og postordrer, og det har bare flyttet sig fra papir og til onlinehandel.

Han mener, at billigmarkedet, hvor man afleverer ved kantstenen og forsvinder igen, er udpint for leverandørernes indtjening og kundens kvalitet.

Vil lave kvalitet

Så den fremtid føler han sig helt klar til. Han ser også kun en stejlt stigende kurve for nethandlen med møbler, som aldrig står på mellemlagre.

LGT regner med en markedsanalyse, som siger, at nethandlen i 2015 stod for 5 procent. Og for op imod 20 procent om 3 år – i 2020.

- I dag er vi nok forbi de 10 procent, estimerer vi.

Og til onlinesegmentet vil han gerne levere et såkaldt ’premiumprodukt’.

- Det er med dygtige chauffører, der præsenterer sig ordentligt, når de er hjemme i kunders privatsfærer. Vi leverer i det rum, hvor møblet skal stå, tager emballagen med os og måske også det brugte møbel, der stod før.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079