Digitale våben skal ramme forbrugerens følelser

Ny soloejer betyder ny strategi hos møbelproducenten Via CPH.

- Hvorfor køber man en Y-stol? Det gør man, fordi den er tegnet af Hans Jørgensen Wegner. Vi er en ung virksomhed, så vi har ikke sådan et navn at sælge med. Derfor fortæller vi en anden historie for at give kunderne den samme følelse.

Sådan siger Troels Michelsen, som i dag er eneejer af det møbelproducerende firma Via CPH i Bårse på Sydsjælland. For nylig har hans tidligere kompagnon Søren Foverskov Mogensen forladt virksomheden og ejerkredsen for at gå på pension og nyde sit oitum.

Én ting der især adskilte de to medejeres syn på firmaet, var synet på branding, fortæller Troels Michelsen. Som soloejer satser han nu helhjertet på at udvikle virksomhedens brand og historiefortælling.

- Det er noget, som Søren ikke troede så stærkt på, men jeg tror, at vi skal skabe et navn, som folk kender og som folk forbinder med et signal om bæredygtighed. At vi laver produkter, som folk er glade for i mange år og som går op imod den herskende køb-og-smid-væk-kultur.

Det såkaldte "provensiens"

En væsentlig del af brandingstrategien er derfor at skabe følelser for produktet hos forbrugeren. Og når man ikke har et kendt navn som Wegner, må man bruge andre midler.

Læs også: Via Cph. køber op og flytter produktionen

Troels Michelsen taler om begrebet provensiens. Det, som et produkt har af værdi, der ikke er materielt. Troels Michelsens filosofi er, at forbrugeren danner produktets provensiens i sit eget sind ved at være med helt inde i møblets tilblivelsesproces.

Det starter med frit valg og gennemsigtighed.

Via CPH har fået et århusiansk softwarehus til at designe en 3D-konfigurator helt eksklusivt for den sjællandske møbelproducent. Med softwaren kan både forbrugeren og forhandleren sammensætte et produkt som et sofabord ud fra egne præferencer. Første skridt i at inddrage kunden og give kunden følelse for produktet.

Læs også: Dansk snedkerbord ud i 1300 Pandora-butikker

- Jeg synes, vi er de eneste, der har en 3D-konfigurator, der kan kombinere 3D med høj billedkvalitet, og vi har brugt 2 år på at få det udviklet eksklusivt til os selv. Vi har fået en løsning, som gengiver træstrukturen i produkterne med den helt rigtige skarphed, så det man ser, er det, man får hjem i stuen.

Også et eksportvåben

3D-maskinen skal også være den rambuk, der skal bryde igennem til endnu flere forhandlere. Især på den vanskelige eksportdel. Via CPH er i dag kun i ringe grad til stede i udlandet og vil gerne udvide forhandlernetværket.

- Forhandlere kan integrere vores 3D-konfigurator i deres egne webshops. Så man først designer sit eget produkt, lægger det i en kurv og betaler. Det eliminerer den barriere, der typisk er, når man konfigurerer i 3D. For hvad gør man, når man har gjort det – skal man printe eller sende en mail? Det ved man jo typisk ikke.

Det er ikke det eneste softwarevåben, Via CPH vil anvende i sin togt ud mod omverdenen. For at skabe ekstra gode fortællinger. For at styrke et produkts såkaldte provensiens, vil Via CPH lancere et program til mobiltelefoner – en mobilapp – hvor kunden kan følge sit specialbestilte produkt med livetransmitterede billede af produktionen, så man kan følge sit produkt fra råvare og til forsendelse.

- En slags track and trace med levende billeder, hvor man for eksempel kan se billedet af den snedker, der er i gang med at arbejde. Man vil kunne se, at han arbejder med præcis de farver, man har valgt. Så det er 100 procent autentisk og ikke falsk på nogen måde.

Samme materialer, lavere pris

Han taler om, at relationen mellem forbruger og produkt er vigtig.

Og hvor navne som Hans Jørgensen Wegner er et gode, der i hans øjne pumper priser kunstigt op, så skal Via CPH’s goder ikke koste noget tilsvarende.

- Hvis man sammenligner vores produkter med deres. Dem, der har store, flotte navne, så er vi stadig nogle af de billigste, selv om vi bruger de samme metoder og materialer. Vores produktion er ”lean” og smart og kombinerer moderne teknologi med klassisk håndværk.

Mere om: Via Cph


Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Danskere bag verdens første bionedbrydelige MDF-plade

Fortrinlig første dag på Formland

Klods Hans rykker ind på MoMA

Uge 33: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Flere end 200.000 udlændinge arbejder nu i Danmark

Byggechef om sjællandske træboliger: Det er en revolution

Kendt nordjysk erhvervsmand sætter sig i Dolles formandsstol

Arne Jacobsen møder modedronning i nyt designsamarbejde

Her afslører Snedkernes Efterårsudstilling sit 2017-tema

Møbelscenen er blevet en spejlblank catwalk. Med både trusler og muligheder

Wood Supply kommenterer

Direkte fra Moelven: Ny chef skal sælge limtræ for Vinderup

Ung møbelsucces på nettet åbner showroom på Fyn

Dansk designbrand: Nu med nyt centralt udstillingsvindue i Stockholm

Flyselskaber vil betale millioner for ét flysæde

Resultat: Træ- og byggevarekoncern fordobler sit overskud

Sortimentet i butikkerne er blevet støvsuget for forbrugsvarer, og det løfter indtjeningen.

Nordjysk fabrik investerer millioner i møbelkasser

Tyve ville stjæle maskiner fra XL-Byg

Danske forhandlere dømt i retten: Hästens ejer de blå tern

Det var dog ikke alt, den svenske sengeproducent kunne få ret i.

Vinduesfabrik har succes med job til borgere på kanten

Kapitalfond vil af med PH-lamperne

Stolen Raizer løfter salget hos nordjysk iværksætter

Broste Copenhagen lancerer første møbelkollektion nogen sinde

Den lange karruseltur fra juletræer til plankeborde

Familien Amager fra Waar i Vesthimmerland har afprøvet mere end de fleste i træ- og skovindustrien og driver nu savværk med et twist.

Formland melder alt udsolgt

Dynekongen skal klippe snoren til fremtidens bolighus

Uge 32: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Aubo vinder køkkenordre med strenge miljøkrav

Marginal fremgang for køkkenkoncern

Jacobsen Plus har vokseværk

Cembrit henter ny salgschef fra Frøslev Træ

Møbeldesigner har ikke fået det ventede gennembrud

Nyt fra ledelsesgangene i uge 27

Fængslet Velux-chef: Jeg er uskyldig

Veteran sætter jysk møbelbutik til salg

Lynskifte: Designproducent headhunter nyansat rørdirektør

Boligkæde giver varme sager til Kirkens Korshær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan er elprisen egentlig sammensat?

Junget inviterer til bSolid eftermiddag.

Nyudviklet lim lever op til udenlandske standarder

5 gode råd: Sygdom under ferien – sådan er reglerne

Endelig er rundsavens afløser her!

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Ny Line Vac med gevind fra Exair

HAMMERgo'e maskiner!

HAMMERgo'e maskiner!

Sådan går du i gang med automation

ZWS 1700S træknuser "Grøn serie"

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Junget styrker værktøjsteamet med unge kræfter

Facader Bauhaus i Valby

Fra værktøjsproducent til digital virksomhed

Arbejder du med trykluft?

Få kompetent miljørådgivning!

Ny skarp Proffavis fra Bygma på gaden

Vi giver billetten til vandflyveren!

Spånpresse til det mindre behov

LGT Logistics styrker ledelsen i Finland med ny CEO

Facader Marel i Århus

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

Send til en kollega

0.188