Digitale våben skal ramme forbrugerens følelser

Ny soloejer betyder ny strategi hos møbelproducenten Via CPH.

- Hvorfor køber man en Y-stol? Det gør man, fordi den er tegnet af Hans Jørgensen Wegner. Vi er en ung virksomhed, så vi har ikke sådan et navn at sælge med. Derfor fortæller vi en anden historie for at give kunderne den samme følelse.

Læs også: Dansk snedkerbord ud i 1300 Pandora-butikker

Sådan siger Troels Michelsen, som i dag er eneejer af det møbelproducerende firma Via CPH i Bårse på Sydsjælland. For nylig har hans tidligere kompagnon Søren Foverskov Mogensen forladt virksomheden og ejerkredsen for at gå på pension og nyde sit oitum.

Én ting der især adskilte de to medejeres syn på firmaet, var synet på branding, fortæller Troels Michelsen. Som soloejer satser han nu helhjertet på at udvikle virksomhedens brand og historiefortælling.

- Det er noget, som Søren ikke troede så stærkt på, men jeg tror, at vi skal skabe et navn, som folk kender og som folk forbinder med et signal om bæredygtighed. At vi laver produkter, som folk er glade for i mange år og som går op imod den herskende køb-og-smid-væk-kultur.

Det såkaldte "provensiens"

En væsentlig del af brandingstrategien er derfor at skabe følelser for produktet hos forbrugeren. Og når man ikke har et kendt navn som Wegner, må man bruge andre midler.

Troels Michelsen taler om begrebet provensiens. Det, som et produkt har af værdi, der ikke er materielt. Troels Michelsens filosofi er, at forbrugeren danner produktets provensiens i sit eget sind ved at være med helt inde i møblets tilblivelsesproces.

Læs også: Via Cph. køber op og flytter produktionen

Det starter med frit valg og gennemsigtighed.

Via CPH har fået et århusiansk softwarehus til at designe en 3D-konfigurator helt eksklusivt for den sjællandske møbelproducent. Med softwaren kan både forbrugeren og forhandleren sammensætte et produkt som et sofabord ud fra egne præferencer. Første skridt i at inddrage kunden og give kunden følelse for produktet.

- Jeg synes, vi er de eneste, der har en 3D-konfigurator, der kan kombinere 3D med høj billedkvalitet, og vi har brugt 2 år på at få det udviklet eksklusivt til os selv. Vi har fået en løsning, som gengiver træstrukturen i produkterne med den helt rigtige skarphed, så det man ser, er det, man får hjem i stuen.

Også et eksportvåben

3D-maskinen skal også være den rambuk, der skal bryde igennem til endnu flere forhandlere. Især på den vanskelige eksportdel. Via CPH er i dag kun i ringe grad til stede i udlandet og vil gerne udvide forhandlernetværket.

- Forhandlere kan integrere vores 3D-konfigurator i deres egne webshops. Så man først designer sit eget produkt, lægger det i en kurv og betaler. Det eliminerer den barriere, der typisk er, når man konfigurerer i 3D. For hvad gør man, når man har gjort det – skal man printe eller sende en mail? Det ved man jo typisk ikke.

Det er ikke det eneste softwarevåben, Via CPH vil anvende i sin togt ud mod omverdenen. For at skabe ekstra gode fortællinger. For at styrke et produkts såkaldte provensiens, vil Via CPH lancere et program til mobiltelefoner – en mobilapp – hvor kunden kan følge sit specialbestilte produkt med livetransmitterede billede af produktionen, så man kan følge sit produkt fra råvare og til forsendelse.

- En slags track and trace med levende billeder, hvor man for eksempel kan se billedet af den snedker, der er i gang med at arbejde. Man vil kunne se, at han arbejder med præcis de farver, man har valgt. Så det er 100 procent autentisk og ikke falsk på nogen måde.

Samme materialer, lavere pris

Han taler om, at relationen mellem forbruger og produkt er vigtig.

Og hvor navne som Hans Jørgensen Wegner er et gode, der i hans øjne pumper priser kunstigt op, så skal Via CPH’s goder ikke koste noget tilsvarende.

- Hvis man sammenligner vores produkter med deres. Dem, der har store, flotte navne, så er vi stadig nogle af de billigste, selv om vi bruger de samme metoder og materialer. Vores produktion er ”lean” og smart og kombinerer moderne teknologi med klassisk håndværk.

Mere om: Via Cph


Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny aftale sikrer 250 ekstra træhuse

Boligselskab vil opføre mindst 250 nye rækkehuse af træ over de kommende fire år.

Her cykler medarbejderne ved skrivebordet

Bordpladeproducent har taget kreative metoder i brug for at øge medarbejdertilfredsheden.

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Genopført badehotel sikret mod brand

Det nye Svinkløv Badehotel er udstyret med et topmoderne brandvarslingssystem.

Madsen Vinduer og Døre har solgt fra

To ingeniører har overtaget majoriteten af nordjysk virksomhed, og der er udpeget ny administrerende direktør.

Nyhedsbrev

Efter storbranden: Svinkløv Badehotel rejser sig igen

Fondsformand Steen Royberg forventer snart at kunne melde en egentlig åbningsdato ud

Festdag for Svinkløv Badehotel

Fondsformand Steen Royberg forventer snart at kunne melde en egentlig åbningsdato ud. Se billeder.

B&O vender minus til plus og løfter omsætningen

Indsats for at ændre forretningsmodel og styrke brand betyder, at B&O fik overskud i 2017/2018, mener topchef.

Sorte biller vrimlede ud af "sikre" træpaller

Tørken er godt nyt for dit juletræ

I år bliver julen endnu flottere. Men for de nyplantede juletræer er tørken en katastrofe.

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Forskning: Ny træmaling skal holde længere

Fremtidens træmaling kan få bygge- og anlægsbranchen til at anvende markant mere træ.

Nye ejere til sydjyske køkkenbutikker

67-årig leder trækker sig og overdrager ansvaret til fire nye ejere.

Verdens træer vælter som dominobrikker

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Flere kvinder vælger tømreruddannelsen

Kvinderne skal skrotte alle fordommene og springe ud i det, hvis de har lyst, lyder det fra kvindelig tømrersvend.

Møbelfabriks ansatte træner i arbejdstiden

Gabriel-handel er gået i vasken

Nyt fra bestyrelser og direktioner uge 27

Bøjsø-bidrag til historisk renovering

Kæderne tager stor andel af talenterne

Global Timber beklæder sit nye domicil med træ fra egen import

Dynekongen får sit eget museum

Flere konkurser i første halvår af 2018

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Tysk tømmer til Skagen-attraktion

Ny dansk FSC-skovstandard godkendt

1

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Nyt fra bestyrelser og direktioner

En god lærling kan godt have grå stænk

Arrangør: Næsten 100 flere Interzum-udstillere

Egne designs skal hjælpe møbelpolstrer til at vokse

Sommerferie på Wood Supply

Nu kan man også svanemærke bygningsrenoveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Opkøb åbner Kina for møbelgigant

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Er dine filtre klar til sommerferien?

Format 4 Finish 1352 Modular

IATF 16949:2016 Specialist Transition

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

PKI Supply ønsker god sommer

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

Endnu flere mobile robotter hos Gibotech

Shark & Co. styrker bemandingen

Renovering af CNC elektrospindler, borekasser og vinkelgear i sommerferien tilbydes

Tak for en fantastisk housewarming

Leverandøraudit

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

Renovering af CNC elektrospindler, borekasser og vinkelgear i sommerferien ...

Godssikring, produktbeskyttelse - Fri levering fra den 16.07.2018 til den 2...

Hyldeknægte og T-jerns bæringer

Send til en kollega

0.238