Digitale våben skal ramme forbrugerens følelser

Ny soloejer betyder ny strategi hos møbelproducenten Via CPH.

- Hvorfor køber man en Y-stol? Det gør man, fordi den er tegnet af Hans Jørgensen Wegner. Vi er en ung virksomhed, så vi har ikke sådan et navn at sælge med. Derfor fortæller vi en anden historie for at give kunderne den samme følelse.

Sådan siger Troels Michelsen, som i dag er eneejer af det møbelproducerende firma Via CPH i Bårse på Sydsjælland. For nylig har hans tidligere kompagnon Søren Foverskov Mogensen forladt virksomheden og ejerkredsen for at gå på pension og nyde sit oitum.

Én ting der især adskilte de to medejeres syn på firmaet, var synet på branding, fortæller Troels Michelsen. Som soloejer satser han nu helhjertet på at udvikle virksomhedens brand og historiefortælling.

- Det er noget, som Søren ikke troede så stærkt på, men jeg tror, at vi skal skabe et navn, som folk kender og som folk forbinder med et signal om bæredygtighed. At vi laver produkter, som folk er glade for i mange år og som går op imod den herskende køb-og-smid-væk-kultur.

Det såkaldte "provensiens"

En væsentlig del af brandingstrategien er derfor at skabe følelser for produktet hos forbrugeren. Og når man ikke har et kendt navn som Wegner, må man bruge andre midler.

Læs også: Via Cph. køber op og flytter produktionen

Troels Michelsen taler om begrebet provensiens. Det, som et produkt har af værdi, der ikke er materielt. Troels Michelsens filosofi er, at forbrugeren danner produktets provensiens i sit eget sind ved at være med helt inde i møblets tilblivelsesproces.

Det starter med frit valg og gennemsigtighed.

Via CPH har fået et århusiansk softwarehus til at designe en 3D-konfigurator helt eksklusivt for den sjællandske møbelproducent. Med softwaren kan både forbrugeren og forhandleren sammensætte et produkt som et sofabord ud fra egne præferencer. Første skridt i at inddrage kunden og give kunden følelse for produktet.

Læs også: Dansk snedkerbord ud i 1300 Pandora-butikker

- Jeg synes, vi er de eneste, der har en 3D-konfigurator, der kan kombinere 3D med høj billedkvalitet, og vi har brugt 2 år på at få det udviklet eksklusivt til os selv. Vi har fået en løsning, som gengiver træstrukturen i produkterne med den helt rigtige skarphed, så det man ser, er det, man får hjem i stuen.

Også et eksportvåben

3D-maskinen skal også være den rambuk, der skal bryde igennem til endnu flere forhandlere. Især på den vanskelige eksportdel. Via CPH er i dag kun i ringe grad til stede i udlandet og vil gerne udvide forhandlernetværket.

- Forhandlere kan integrere vores 3D-konfigurator i deres egne webshops. Så man først designer sit eget produkt, lægger det i en kurv og betaler. Det eliminerer den barriere, der typisk er, når man konfigurerer i 3D. For hvad gør man, når man har gjort det – skal man printe eller sende en mail? Det ved man jo typisk ikke.

Det er ikke det eneste softwarevåben, Via CPH vil anvende i sin togt ud mod omverdenen. For at skabe ekstra gode fortællinger. For at styrke et produkts såkaldte provensiens, vil Via CPH lancere et program til mobiltelefoner – en mobilapp – hvor kunden kan følge sit specialbestilte produkt med livetransmitterede billede af produktionen, så man kan følge sit produkt fra råvare og til forsendelse.

- En slags track and trace med levende billeder, hvor man for eksempel kan se billedet af den snedker, der er i gang med at arbejde. Man vil kunne se, at han arbejder med præcis de farver, man har valgt. Så det er 100 procent autentisk og ikke falsk på nogen måde.

Samme materialer, lavere pris

Han taler om, at relationen mellem forbruger og produkt er vigtig.

Og hvor navne som Hans Jørgensen Wegner er et gode, der i hans øjne pumper priser kunstigt op, så skal Via CPH’s goder ikke koste noget tilsvarende.

- Hvis man sammenligner vores produkter med deres. Dem, der har store, flotte navne, så er vi stadig nogle af de billigste, selv om vi bruger de samme metoder og materialer. Vores produktion er ”lean” og smart og kombinerer moderne teknologi med klassisk håndværk.

Mere om: Via Cph


Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt fra branchens bestyrelser i uge 50

Thorlund Skou køber trævirksomhed i Midtjylland

Regnskabet skuffer: Stark går tilbage med en kvart milliard

Kolon Total Inventar udvider produktionen

To store ordrer sender virksomheden godt ind i 2018

Crowdfunding skal kickstarte eksklusive træ-top-hytter

Går alt efter planen, kan de stå klar til sommer.

Nyhedsbrev

Chefdesigner får del i børnemøbelsucces

Helene Hjort har købt en aktiepost i Done By Deer.

Billedserier
Se billeder: Designhus rykker ind i Københavns Lufthavn

En hel lounge er dedikeret til dansk design.

Kriseramt boligkæde får endnu en kapitalindsprøjtning

I løbet af de sidste to år er der tilført 85 millioner kroner til kæden.

Ikonisk designerskrivebord relanceres

XL Bygs udvidelsesplaner sætter kommune i sving

Snedkeri udskifter hele maskinparken

Produktiviteten skal øges med 40 procent.

Årets Bestyrelsesformand sidder for bordenden hos Velux-ejer

Rekord-ordre til Roskilde-virksomhed

Medarbejder køber konkursramt webshop

Dansk designfirma solgt til amerikanske Knoll

Prisen for hele herligheden er 1,9 milliarder.

Pas på: Jobsamtalen virker ikke

København sælger sine originale rådhusmøbler

Københavns Rådhus er tegnet af Martin Nyrop, som også har tegnet al interiør på rådhuset. Nu sælger kommunen ud i stor stil.

Mater åbner fem nye konceptbutikker

Den første er åbnet i København.

Ikea i nyt samarbejde med højtalerproducent

1

Nye formaldehyd-regler stiller krav til danske virksomheder

Erhvervsskoler kritiserer finansministerens regnestykke

Medie: Muuto tæt på at blive solgt

Dansk møbelkomet opruster i ledelsen

Four Design får britisk søster

Ny lov spænder ben for konefinten

Rotpunkt søger chef til Aarhus-butik

Nyt fra branchens ledelser i uge 49

Det nye lynforhold: Ikea og Tom Dixon

Video
Vinduer kan holde i mere end 150 år

Bøger
Ledelsesbog: A.P. Møllers nye stjerne-formand vil have os til drømme

Stark satser på mindre topstyring

Wood Supply siger tillykke til Finland med de 100 år

Dårlig sommer gør livet surt for Flügger

Kopiproducent går i debatoffensiv mod Danmark

Køkkenproducents aktier får hjælp

Ny digital topchef til det danske Saint-Gobain

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slibeborde fra Thrane Maskiner ApS

VPD ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

Nyt finansierings-centrum til virksomheder i Syddanmark

Mit trægulv bevæger sig

Ikke som alle de andre?

Alexandra Instituttet står bag e-bog om IoT-sikkerhed

Julen varer lige til påske ...

Mangel på arbejdskraft – fremtidens udfordring

Gravlund Industrigummi udvider i Teknisk Salg

Globalt økonomisk momentum

Ny knurlingmaskine til BENI MØBLER & INVENTAR

NYHED!! FPRO Sprøjtepistol med hel ny standard

Bordben og bænkstel i høj kvalitet

Ny Area Sales manager hos Maling og Limproducenten AKZONOBEL

Brandsikre skabe fra DENIOS

SnoerGlas på Museum

e-Xtreme™ Electric Airless Sprayer

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

scanOtech leverandør af Easy Paint Robot fra SAMES KREMLIN

Vurdering af fejl og svigt på trægulve

Synflex A/S styrker salget

Ny generation af Fanuc Robodrill hos Gibotech

Julen 2017 hos Keflico A/S – En julehilsen til dig fra alle os | www.keflic...

LUREM kombimaskiner fra Thrane Maskiner ApS

Bestil den populære LINDLARSEN kalender 2018

Send til en kollega

0.276