Efter en svag efterspørgsel i maj fik Flügger mere gang i salget i juni og juli, og på den baggrund lykkedes det at realisere en omsætning på 471 mio. kroner – en stigning på 10,4 %.
Trods den højere omsætning er det primære driftsresultat dog faldet med 17,9 %, mens resultatet før skat på 71,1 mio. kroner er 25,3 % lavere end i fjor.
Flügger oplyser, at den reducerede indtjening dels skyldes, at koncernen har valgt at satse mere på markedsføring i perioden.
Samtidig har valutaudviklingen medført, at omkostningerne til produktion uden for Danmark, samt til salg og markedsføring eksportmarkederne, er vokset.
Væksten i omsætningen drives primært af det svenske marked, som er gået frem med 15,4 % til 184,4 mio. kroner. Dermed afsætter Flügger næsten lige så meget i Sverige som i Danmark, hvor der i 1. kvartal er omsat for 194,6 mio. kroner. Det svarer til en vækst på beskedne 0,6 %.
Også det noget mindre norske marked er gået solidt frem med 17,9 % til 62,7 mio. kroner. Vækstraten på øvrige markeder - der primært dækker over Polen og Kina - lyder på 43,9 %, og her er omsætningen nu oppe på 30,8 mio. kroner.
Udviklingen i 1. kvartal giver ikke anledning til at ændre på forventningerne til hele regnskabsåret, som fortsat er et driftsresultat på ca. 100 mio. kroner, hvilket vil være på niveau med 2009/10.
Omsætningen ventes også fortsat at blive 6-10 % højere end de 1,447 mia. kroner i 2009/10.
                
