Møbler i top-4 over forbrugerklager
Forbrugerombudsmanden oprettede i alt 2.647 sager sidste år. Heraf handlede de 267 om møbler og boligudstyr, hvilket gjorde produktgruppen til den fjerde mest udsatte i 2008.
Ud af de 2.647 oprettede sager ligger IT-udstyr i top med 444 sager, mens møbler & boligudstyr indtager en fjerdeplads med i alt 267 sager.
For møbelbranchen er der tale om en lille stigning i forhold til 2007, der bød på 244 klager. Generelt er antallet dog faldet markant siden 2003, hvor forbrugerne klagede over deres møbelinvesteringer 473 gange.
Det samlede antal forbrugerklager er faldet hvert år siden 2003, hvor Forbrugernævnet oprettede hele 5.329 sager. I 2007 blev det til 2.669.
Årsagen til de seneste års fald i antal sager skyldes primært klagenævnsreformen i 2004. Her indførte man nemlig gebyrer for erhvervsdrivende, der taber en sag i Forbrugerklagenævnet, og det har øget motivationen for at løse forbrugernes klagesager i butikkerne i stedet for at lade nævnet løse tvisten.
Derudover kan en del af faldet til en vis grad tilskrives forhøjelsen af både klagegebyret og den økonomiske undergrænse for sager, som nævnet behandler.