Når Arbejdstilsynet udsteder påbud, pålægges virksomhederne at få rettet op på forhold i arbejdsmiljøet. Det resulterer ofte i klager, og i 2008 måtte Arbejdstilsynet trække sit påbud tilbage i 52 % af sagerne. Det oplyser DI:
- Vores erfaringer viser, at det skyldes sjusk i beskrivelserne fra arbejdspladserne, og at de tilsynsførende deler påbud ud uden at have styr på hjemlerne i loven, siger fagleder Anders Just Pedersen fra DI’s arbejdsmiljøenhed.
Blandt de ramte virksomheder er Auto-Centralen, der i første omgang fik 13 påbud, mens der i sidste ende kun viste sig at være hold i de to:
- Det værste er tidsrøveriet ved at hive timer ud af en i forvejen travl kalender for at sætte sig ind i en masse paragraffer. Det er der ingen almindelige mennesker, der kan gennemskue uden at få hjælp. Der skal selvfølgelig være et ordentligt arbejdsmiljø, men der skal også være fornuft i det, siger direktør Ronald Kjærsgaard.