23948sdkhjf

Renoveringspuljen: Kritik af tempo i sagsbehandling

Erhvervs- og Byggestyrelsen har indtil videre behandlet 6.000 af de flere end 100.000 ansøgninger om tilskud fra renoveringspuljen. Alt for lidt, mener Dansk Erhverv, mens Dansk Byggeri opfordrer til omgående ændring af reglerne.
Fredag eftermiddag havde Erhvervs- og Byggestyrelsen behandlet 6.000 af de 105.000 ansøgninger fra boligejere, som ønsker tilskud til renoveringsprojekter.

Det er ikke nær så mange ventet, og hos Dansk Erhverv forstår man ikke, hvorfor sagsbehandlingen trækker ud:

- Vi er ret uforstående overfor denne langsommelighed. Med den voldsomme interesse, der har været i hele optakstfasen, burde det ikke være nogen overraskelse, at så mange danskere er interesserede - og det er trods alt ikke raketvidenskab det her, siger skattepolitisk chef, Bo Sandberg.

Han opfordrer myndighederne til at overveje en ændring af reglerne, således de mange projekter kan sættes i gang uden at vente på Erhvervs- og Byggestyrelsens godkendelse:

- Ansøgerne kender jo deres ansøgningsnumre, så de fleste ved allerede nu, om de kan regne med at få udbetalt et tilskud. Og de ved fra Erhvervs- og Byggestyrelsens positivliste, hvilke renoveringsopgaver, der ydes støtte til. Derfor vurderer vi, at mange ansøgere vil være villige til at bære risikoen ved at sætte gang i et renoveringsprojekt, før de har modtaget et endeligt tilsagn om tilskud, lyder vurderingen.

Støttebeløb direkte til virksomhederne
Også hos Dansk Byggeri ser man et akut behov for ændring af reglerne. I en henvendelse til Folketingets Boligudvalg fastslår afdelingschef Niels Nielsen den nuværende situation forlænger det vakuum, der opstod, da drøftelserne om renoveringspuljen begyndte.

Han foreslår derfor, at boligejere skal kunne påbegynde arbejdet fra det tidspunkt for ansøgningens fremsendelse. Endvidere ønsker Dansk Byggeri at ændre betingelserne, så støttebeløbet kan udbetales direkte til byggevirksomhederne frem for via ansøgeren:

- Det er ikke rimeligt, at staten påfører virksomhederne et yderligere tab, hvis kunden ikke er i stand til at betale for arbejdets udførelse. Derfor bør bestemmelsen ændres, så udbetaling af støtten ikke gøres afhængig af kundens evne og vilje til at betale byggevirksomheden for arbejdets udførelse, siger Niels Nielsen.

Sjuskede ansøgninger gør arbejdet vanskeligt
Hos Erhvervs- og Byggestyrelsen oplyser vicedirektør Henning Steensig, at 50 medarbejdere har arbejdet med sagsbehandlingen siden den 15. april, og årsagen til den langsommelige proces er, at mange ansøgere har sjusket med ansøgningerne:

- Vi har behandlet i alt 6.000 ansøgninger, men cirka 1/4 af dem er ikke korrekt udfyldt. Det betyder, at vi skal bruge ekstra tid til at indhente supplerende oplysninger, lyder forklaringen.

Kilde: Dansk Erhverv / Dansk Byggeri / Ritzau

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064