23948sdkhjf

Globale ambitioner har givet Gubi vokseværk

Modet til at afprøve nye materialer og produktionsmetoder har givet bonus for møbelproducenten Gubi: Den københavnske virksomhed er de seneste fem år vokset med intet mindre end 258 %.
- Vi vil være first-movers. Der er ikke nogen tilfredsstillelse i at lave noget, som andre har lavet før!

Da Jacob Gubi i 2001 overtog sine forældres møbelvirksomhed, var det med ambitionen om at skabe højprofilerede og banebrydende designmøbler. Gubi er en del af en dansk designtradition, som Jacob har den største respekt for, men han har samtidig erkendt nødvendigheden af at favne bredere end de grænser, som dansk design traditionelt bevæger sig inden for:

- Hvis målet er at være en global virksomhed, må vi tilpasse os de internationale tendenser, fastslår han.

Det er i høj grad lykkedes, for med innovation som omdrejningspunkt har Gubi formået at øge årsresultatet fra 0,7 mio. i 2004 til 23,9 mio. kroner i 2008. I samme periode er medarbejderstaben øget med 32 til 51, mens egenkapitalen er vokset fra 0,8 til 42,9 mio. kroner.

Banebrydende design
Nogle af Gubis mest succesfulde møbelserier - Gubi og Gubi II - er udviklet i samarbejde med Komplot Design.
Parterne fandt sammen i forbindelse med Orgatec-messen i Köln, og de to møbelserier er på hver sin måde skoleeksempler på, hvor langt man kan nå ved at vende tingene på hovedet og have modet til at prøve noget nyt.
Til udviklingen af den formspændte Gubi-stole blev der fx for første gang nogensinde anvendt tredimensionel formning, mens møblerne i Gubi II-serien blandt andet består af polyesterfilt, som er udviklet af fibre fra plasticflasker.

De to serier har begge været med til forme Gubi som virksomhed, men især Gubi-stolen kan tilskrives en afgørende betydning for møbelvirksomhedens succes de senere år:

- For os har det været en profilvare, som har kunnet åbne op for andre produkter. Vi fandt ud af, at der var en masse gode historier i innovationen omkring Gubistolen, og vi gik meget tidligt ud og konkurrerede på nogle konkurrenceparametre som bæredygtighed, hvilket dengang ikke var et parameter, som man tænkte på, forklarer Jacob Gubi.

Artiklen bygger på en case, som Dansk Design Center i 2008 udarbejdede om Gubis succes med at bruge innovation og design som omdrejningspunkt for sin virksomhedsstrategi. Du kan læse mere om DDC og arbejdet med design på DDC's hjemmeside
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125