23948sdkhjf

Jysk sætter regnskabsrekord

Jysk-kæden er kommet ud af regnskabsåret 2007/08 med et overskud efter skat på 528 mio. kroner, og Lars Larsen forventer et overskud på tilsvarende niveau i år.
- Jeg forventer da, at omsætningen går frem med et stort trecifret millionbeløb næste år.

Finanskrise og pressede konjunkturer giver ikke søvnløse nætter hos Lars Larsen og Jysk-kæden. Koncernens netop offentliggjorte årsregnskab viser et overskud efter skat på 528 mio. kroner, hvilket er en fremgang på 26 % i forhold til sidste år.

Overskuddet er endda større end som så, for Lars Larsen-dynastiet er en todelt konstruktion, hvoraf en del tilhører Lars Larsen privat, og resultatet for denne del er ikke tilgængeligt for offentligheden. Den samlede omsætning ligger over 14 mia. kroner, hvoraf Jysk Nordic - som er samlebetegnelsen for de offentligt tilgængelige selskaber - står for de 7,7 mia.

Det imponerende resultat kommer tilsyneladende ikke til at stå alene. Lars Larsen forventer, at indeværende regnskabsår ender på et tilsvarende niveau, og samlet set forventer Lars Larsen og Jysk-koncernen, at indtjeningen i 2008/09 lander i omegnen af 1,6 mia. kroner.

Stærk i krisetider
Jysk beskæftiger godt 14.000 medarbejdere i sine omkring 1.450 butikker, og stik imod tendenserne i branchen er kursen sat mod yderligere vækst. Ifølge Lars Larsen skyldes det blandt andet, at Jysk-konceptet er stærkt i krisetider:

- Det er ikke første gang, vi oplever en krise. Folk ved godt, at vi er billige. Derfor kryber de over til os i krisetider, siger han til Børsen.

Det betyder dog ikke, at Jysk ikke kommer til at mærke finanskrisen. Effekten bliver bare ikke så udtalt:

- Vi trøster os med, at vi ikke går lige så meget tilbage som vores konkurrenter. Men det er naivt at tro, at vi ikke bliver ramt, siger Lars Larsen.

Hjemmemarkedet er mættet
Jysk har på nuværende tidspunkt 93 butikker i Danmark, og ifølge Lars Larsen skal man ikke forvente, at det tal kommer til at stige ret meget i fremtiden:

- Der kommer nok en eller to nye butikker til hvert år, så vi kan snige os over 100 butikker inden for nogle år. Men markedet er ved at være mættet, konstaterer han.

Til gengæld er der masser af udfordringer andre steder i verden. Blandt andet er Jysk netop nu godt i gang med at etablere sig i lande som Holland, Storbritannien og Slovenien. Her er der til gengæld røde tal på bundlinien, men det vækker dog ikke større bekymring i Jysk-ledelsen:

- Der er jo ingen, der har stået og savnet os på de markeder, så det er ikke sådan, at de har skrevet til os og bedt os om at komme. Det tager simpelthen tid at komme ind på markederne, slutter Larsen.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094