I årets første seks måneder faldt omsætningen i møbelbranchen med 12 % i forhold til sidste år, men noget tyder på, at det er de dyre sofaer, der får lov at stå i butikkerne lidt længere. Ifølge kommunikationschef i IKEA, Jesper Søefeldt, er danskerne i hvert fald stadig vilde med at købe ind hos IKEA: - Jeg må sige, at vi ikke rigtigt kan mærke en begyndende recession endnu. Og indtil videre holder vi fast i vores strategi om at åbne et varehus i Aalborg i 2010 og udvide IKEA i Odense, siger han til Erhvervsbladet. Kommunikationschefen tror endda, at den svenske møbelkæde kan vinde nye kunder i den kommende tid: - Jeg tror, at IKEA har en fordel, fordi vi starter med at designe prislappen. Vi er i forvejen omkostningseffektive og har stordriftsfordele, så det holder vi bare fast i. De nye kunder kan IKEA måske hente hos blandt andre Idémøbler. Møbelkæden har ikke mistet omsætning, men i år skal omsætningen fordeles på fire varehuse flere end sidste år, og det har fået direktør Mikael Thinghuus til at ændre kurs: - Vi taler ikke om strategi mere, men om ren operation fra dag til dag. Vi skal i stadig større grad sørge for, at hvert eneste produkt fortjener at stå i butikken, og at kunderne får en oplevelse ud af en tur i Idémøbler, siger han.
Billigmøbler sælger stadig godt
Krisen er så småt nået til møbelbranchen, men det er først og fremmest salget af produkter i den dyrere ende af skalaen, der går trægt.
I årets første seks måneder faldt omsætningen i møbelbranchen med 12 % i forhold til sidste år, men noget tyder på, at det er de dyre sofaer, der får lov at stå i butikkerne lidt længere. Ifølge kommunikationschef i IKEA, Jesper Søefeldt, er danskerne i hvert fald stadig vilde med at købe ind hos IKEA: - Jeg må sige, at vi ikke rigtigt kan mærke en begyndende recession endnu. Og indtil videre holder vi fast i vores strategi om at åbne et varehus i Aalborg i 2010 og udvide IKEA i Odense, siger han til Erhvervsbladet. Kommunikationschefen tror endda, at den svenske møbelkæde kan vinde nye kunder i den kommende tid: - Jeg tror, at IKEA har en fordel, fordi vi starter med at designe prislappen. Vi er i forvejen omkostningseffektive og har stordriftsfordele, så det holder vi bare fast i. De nye kunder kan IKEA måske hente hos blandt andre Idémøbler. Møbelkæden har ikke mistet omsætning, men i år skal omsætningen fordeles på fire varehuse flere end sidste år, og det har fået direktør Mikael Thinghuus til at ændre kurs: - Vi taler ikke om strategi mere, men om ren operation fra dag til dag. Vi skal i stadig større grad sørge for, at hvert eneste produkt fortjener at stå i butikken, og at kunderne får en oplevelse ud af en tur i Idémøbler, siger han.