Sidste år blev Idémøbler opkøbt af den islandske kapitalfond, Axcel, og det blev i den forbindelse slået fast, at målet var at blive den største møbelkæde i Norden.
De første små 11 måneder under de nye ejere er det dog ikke lykkedes at skabe den ventede vækst. Som alle andre har Idémøbler i høj grad lidt under de usikre økonomiske udsigter:
- Vi kan godt mærke, at markedet ikke er det samme som for 12 måneder siden. Vi skal slås langt mere for hver omsætningskrone i dag. Det er dag til dag-arbejdet, der er i fokus, og strategien falder i baggrunden, forklarer direktør Mikael Thinghuus til Børsen.
På trods af det svære marked er optimismen og troen på fremtiden intakt. Mikael Thinghuus vurderer, at Idemøbler står stærkt i billedet - især i forhold til de mindre kæder og de familieejede bolighuse:
- Når vi har formået at holde omsætningen betyder det helt klart, at vi har taget markedsandele. Vi regner med at blive ved med at tage markedsandele i lavkonjunkturen. Hvis man skal være lidt kynisk, kan man sige, at når markedet bliver mindre, så vil jeg hellere have, at nogen må lukke og vi holder fast i vores omsætning end at vi alle bliver 10 % mindre, siger direktøren.