23948sdkhjf

Flere millioner til designmarkedsføring trods kritik

Med solid økonomisk støtte i ryggen fra det offentlige var portalen Danish Edge tænkt som et seriøst bud på en fælles markedsføringsplatform for Dansk Arkitektur Center, Dansk Design Center og Danish Crafts. Succesen er udeblevet, men Kulturministeren står alligevel klar i kulissen med flere millioner.
I 2007 så webportalen Danish Edge dagens lys som led i udviklingen af en fælles markedsføringsstrategi til promovering af dansk design i udlandet. Trods gode intentioner er projektet dog langt fra blevet nogen succes.

De tre involverede institutioner giver hvert sit bud på, hvorfor samarbejdet ikke har båret frugt. Hos Dansk Design Center mener man, at institutionerne hver især har været bange for at miste trafik på deres egne hjemmesider, mens Dansk Arkitektur Center peger på, at projektet har manglet en klar profil.

Hos Danish Crafts er opfattelsen, at hjemmesiden er et fint projekt, men at problemet består i institutionernes store indbyrdes forskelligheder:

- Det har været en vanskelig opgave, fordi de tre brancher satser på meget forskellige markeder med forskellige produkter. En kunstnerisk, eksperimentelt arbejdende kunsthåndværker og en industriel designer har grundlæggende helt forskellige vilkår, siger direktør i Danish Crafts, Birgitte Jahn, til Børsen.

I 2005 afsatte regeringen 28 mio. kroner til markedsføring af dansk design, og Kulturminister Brian Mikkelsen er - trods den manglende succes - klar med endnu 30 millioner over de næste fire år. Han erkender dog over for Børsen, at man muligvis skal se på, om projektets form og fokus skal tages op til revision.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094