- Udvælg det rigtige sted: Tag ikke samtalen på eget kontor, da det er din hjemmebane. Find et neutralt område som fx et mødelokale og sørg for, at andre ikke kan se eller høre, hvad der sker i lokalet.
- Find den rigtige dag: Fyringer skal ikke ske op til weekenden, fridage eller om mandagen. Brug midtugedagene og gør det midt på dagen, så medarbejderen ikke skal hjem lige efter samtalen.
- Giv medarbejderen tid til at reagere: Bliv siddende og tag imod de reaktioner, der kommer fra medarbejdere – også selv om det føles ubehageligt. Der skal være plads til gråd og andre følelsesmæssige udbrud. Giv derefter medarbejderen en præcis forklaring på fyringen.
- Find kolleger der kan støtte medarbejderen: Find to kolleger, der kan holde øje med medarbejderen i dagene efter fyringen. De skal sørge for, at medarbejderen ikke er alene, og at vedkommende stadig føler sig som en del af gruppen på arbejdspladsen.
- Hold kontakten efter fyringen: Tjek hvordan medarbejderen har det efter fyringen. Tilbyd eventuelt psykologhjælp eller konsulentbistand til at finde et nyt job, så vedkommende kan komme videre i sit liv.
Fem veje til den perfekte fyring
For mange ledere er det en ubehagelig oplevelse at skulle afskedige en medarbejder. Men ved at følge nogle simple råd, kan det blive en langt bedre oplevelse både for lederen og medarbejderen.