23948sdkhjf

Vandsengens konge gider ingen ny firserdille

Den forsvandt pludselig for et kvart århundrede siden, men dansk specialfabrikant drømmer sig ikke tilbage. Succes for ham er noget andet.
I firserne opnåede vandsengen en voldsom popularitet i Danmark, men ved indgangen til 90’erne, hvor der stod næsten en kvart million ude i hjemmene, gik varmen af moden, og salget gik i stå.

I 2010 betegnede livsstilsforskeren Henrik Byager i en avisartikel i Politiken endda vandsengen som ”småunderlig” og ”direkte åndssvag” i folks øjne.

Nu oplever den danske vandsengproducent Akva Waterbeds i Ry, at interessen er på vej tilbage. Men slet ikke i en størrelsesorden, der minder om firserne.

- På et tidspunkt solgte vi 50.000 vandmadrasser om året alene i Danmark. Nu sælger vi 10.000 om året i 26 lande, nævner fabrikant Lars Brunsø. For at understrege forskellen.

Behøver ikke et boom
Faktisk drømmer Lars Brunsø sig ikke engang tilbage til firserne, som var kronede dage for hans egen virksomhed. Han er heller ikke interesseret i, at det skal være særlig smart igen at have vandseng.

- Vi vil egentlig bare gerne udbrede kendskabet til, hvad en vandseng er i 2016. Vi har ikke noget mål om at være dobbelt så stor. Vi vil vise, at vi er her, og vi føler os enormt godt modtaget, siger han. Og siger, at han ikke drømmer om, at se vandsengene tilbage i en kvart million hjem. Vandsengen er en kvalitetsniche.

- Det behøver ikke at blive boom for at være en succes. Et boom hører altid op, men det gør Akva ikke, siger han.

At levere en høj kvalitet til en smal international niche, gjorde Akva Waterbeds upåvirket af Finanskrisen.

Og netop kvaliteten er anderledes, end den danskerne husker, påpeger Lars Brunsø. I firserne var markedet også oversvømmet af billige modeller.

- Tag en VW Golf fra 1988 og se hvordan en ny Golf ser ud. Helt anderledes. Sådan har vandsengen også fuldstændigt forandret sig, siger han.

Flere forhandlere
At interessen i Danmark er ved at stige, mærker han i sit forhandlernetværk. I årtier har vandsengen været en obskur varekategori, som lå på et stabilt og meget lavt salgsniveau. Men særligt i 2015 skete der en forøgelse af salgskanaler i Danmark, og Akva Waterbeds er nu ved at få flere forhandleraftaler på plads.

Lars Brunsø erkender dermed, at man er gået i salgsoffensiv, men han trækker selv i bremsen. Han begynder ikke at drømme om store kædeaftaler. Faktisk ønsker han dem slet ikke.

- Vi vil gerne være den unikke leverandør til familieejede butikker, så vi er ikke optaget af volumen, siger han. Lars Brunsø mener ikke, at man nødvendigvis skal stræbe efter vækst.

I stedet ønsker han en sund og velfungerende nichevirksomhed, og det synes han, at han har. Et stabilt og konjunkturufølsomt marked især i lande som Tyskland og Schweiz, en stabil indtjening, solid egenkapital og en miljøvenlig profil.

- Det er det, jeg ønsker at give videre til mine to voksne sønner, siger Lars Brunsø.

I Ry i Østjylland producerer Akva Waterbeds alting selv. Der er systue, højfrekvenssvejsning af vandmadrasser og komplet møbelfabrik med polstring.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062