23948sdkhjf

Juletræsbranchen styrker sit internationale varemærke

Den danske juletræsbranche har nu i mere end 10 år markedsført de danske juletræer i udlandet under et fælles branche-logo ved navn Original Nordmann. Udbuddet af de danske juletræer er i disse år nedadgående, hvorfor der mangler træer til at fastholde forsyningen til kvalitetsbevidste juletræsforbrugere. Derfor inviterer danskerne nu producenter fra det øvrige Europa med ind til markedsføringen af juletræer under dette kvalitetslogo.
- Vi tager dette skridt for at styrke vores position på det europæiske juletræsmarked, udtaler direktør Kaj Østergaard fra Dansk Juletræsdyrkerforening.
- Jo mere synligt et varemærke forefindes på markedet, jo stærkere vil det også være i forbrugernes bevidsthed. Og det er mange penge værd for de danske juletræsproducenter, forklarer han.

Danske juletræsproducenter har i årevis været førende når det gælder kvalitetsjuletræer til de europæiske forbrugere. Original Nordmann står netop for den gode kvalitet og sikrer derved både forbrugerne og detailhandlen den tryghed, som gør, at de gerne vil betale mere for de udvalgte træer med et Original Nordmann mærke på.

I de senere år har nordmannsgranen vundet kolossale markedsandele på det tyske juletræsmarked – fra ca. 25% i 1997 til ca. 70% i 2007, og det faldende danske udbud af træer betyder, at de danske producenter nu har brug for hjælp fra de udenlandske kolleger.

Samtidig med de udvidede produktionsmuligheder etableres der et væsentligt udvidet kontrol- og sikkerhedssystem, som skal sikre, at der ikke vil opstå tilfælde af misbrug, når der allerede fra 2008 kan produceres Original Nordmann juletræer også i udlandet.

Alle aktiviteter i forbindelse med den kommende markedsføring af Original Nordmann vil fremover finde sted i regi af et nydannet aktieselskab, som har til hovedformål at gennemføre aktiviteter, som skal fastholde og styrke den danske position i markedet.

- Vi har især fra tyske producentorganisationers side oplevet stor interesse for at deltage i vores fælles arbejde med at markedsføre nordmannsgranen som det foretrukne juletræ, og med dette tiltag kan vi både imødekomme denne interesse, samtidig med at vi styrker vores egen position på Europas største juletræsmarked, slutter Kaj Østergaard.

Kilde: Dansk Juletræsdyrkerforening

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079