23948sdkhjf

Nystartede Noyer sværger til valnød

Det er lige som musik: Mørkt træ er bare mest spændende, siger den yngre iværksætter Janus Larsen
Vil man have lyse træsorter, skal man ikke komme til Janus Larsen, som i 2014 sagde sit tømrerjob op for at blive designer og producent i sit eget firma, Noyer.

- Jeg synes, at et egetræ er fantastisk flot i live, når det står og alle bladene er sprunget ud. Ellers skal det kun bruges til vinfade, erklærer han frejdigt over for Wood Supply på Northmodern-messen i Bella Center.

Med sit konsekvente fokus på amerikansk valnøddetræ tilhører han en spirende tendens på messen, som gør udtrykket tungere og mørkere, men Janus Larsen opfatter ikke sig selv som en del af en bølge.

- Det mørke er det flotteste og mest interessant at kigge på i længden. Det er lige som min smag i musik. Det er mere interessant, hvis det er i mol, end hvis det er i dur, siger han.

- Og måske hænger det sammen med min baggrund som tømrer. Jeg interesserer mig for træet og ikke for, om det er noget, der virker godt i markedsføringen. Alt det med markedsføring er noget, jeg har skullet lære bagefter, nævner han.

Starten gik for halvandet år siden med en kvart million investorkroner at begynde med. Så gik han ud til butikker med et skærebræt under armen, og det synes han, gik overraskende godt. Så udviklede han skærebrættet og eksperimenterede blandt andet med en luksusmodel, hvor der findes en kile af kobber i midten.

Nu er der også lamper og plankeborde på programmet, og salget er gået godt, synes han. Bedre, end han havde forventet. Noyer er indenfor i flere bolighuse i luksussegmentet, og sidste år på Northmodern-messen fik han en kontakt i Texas, så nu er udlandet ved at komme med.

- Det er faktisk begrænset, hvor meget, vi selv har gjort for salget, siger han.

- Meget af det er faktisk kommet til os, mens vi har haft travlt med at producere, og vi har været afhængige af folk, som har hjulpet os, siger han og nævner en strøm af gode kontakter og frivillige. Netværket har betydet alt for en tømrer, som gik ind i faget og var grøn på masser af felter.

Han vil fortsætte med at gøre omtrent som hidtil, for det nytter ikke at bruge en masse penge på markedsføring og skaber en masse kontakter verden over, hvis man ikke kan følge med og levere bagefter, pointerer han.

- Så nu skal vi bare hjem på vores værksted og producere og producere, siger Janus Larsen, som forventer et godt 2016.

Artiklen er en del af temaet Northmodern.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078