23948sdkhjf

Belodan installerer unik ilægger

Belodan Limtræ, med hovedsæde i Ikast og speciale i produktion og salg af limtræsplader, har netop investeret i en ny ilægger til deres pudsemaskine. Samtidig nyder virksomheden godt af en tidlig satsning på det polske marked.
Belodan Limtræ har til huse på Smedevej i Ikast. Virksomheden har gennem årene specialiseret sig i produktion og salg af limtræsplader. I øjeblikket har direktør Jørgen Ebbesen travlt – han har nemlig lige haft tegnebogen fremme og investeret i en automatisk ilægger til virksomhedens pudser.

Automatisk ilægger sparer tunge og besværlige løft
Sammen med Obel P Automation har Belodan Limtræ udviklet det nye ilægger-system. Derfor er ilæggeren også den eneste af sin slags på det dansk marked. Det er den tredje opgave de to løser i fællesskab inden for de sidste 2 år. Og Jørgen Ebbesen er tilfreds med resultatet.

- Automatisering i forbindelse med en pudser er ellers besværlig, da det drejer sig om vidt forskellige emnestørrelser, der skal håndteres. Men det klarer denne nemt, fortæller han.

- Ilæggeren består af en elevator, der fører pladerne op til en indskubber. På den måde fjernes også de tunge og besværlige løft fra medarbejderen. På den måde har vi sparet en operatør, siger han til Wood Supply.

Eksport til Polen hitter på et presset marked
Belodan har i løbet af de sidste 10 år eksporteret en del, og her i de senere år er det eksporten, der har fået overtaget.

- Godt 60% af vores omsætning hentes i Polen, England, Estland og Ungarn. Især det polske marked har vi stor succes med, fortæller Jørgen Ebbesen, der allerede for to år siden ansatte en polsk medarbejder til at bearbejde det polske marked både hvad angår sprog, kultur, salg og service.

Belodan producerer udelukkende limtræ af fyr, og det kan da mærkes at fyrretræ i almindelighed og møbelmarkedet i særdeleshed er presset i øjeblikket.

- Det ville være forkert at sige, at vi ikke kan mærke nedgangen, men vi holder skruen i vandet blandt andet gennem et godt samarbejde med leverandører og de ansatte, siger Jørgen Ebbesen.

- Det er et svært marked pt, og situationen på de udenlandske markeder er den samme som herhjemme

Men succesen på det polske marked er heldigvis til at få øje på, og Jørgen Ebbesen vil ikke udelukke, at årsagen til succesen er virksomhedens mulighed for at servicere de polske kunder på deres modersmål både i skrift og tale. Sammen med en dansk agent i Polen betjener de de polske kunder, der oftest er møbelfabrikker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078