Södra Timber og Martinsons Trä er pr. 1. januar 2008 blevet medejere af Uni4 Marketing.
Uni4 Marketing er ledende eksportør af svenske trævarer til Marocco, Algeriet, Egypten, Jordan, Saudi Arabien og Jemen. Samtlige markeder er kendetegnede ved en ung befolkning og en relativt god vækst ikke mindst inden for boligsektoren.
Uni4's markeder kræver specifikke komtencer inden for salg, logistik, dokumenthåndtering og bankrutiner. Markederne er derudover vigtige supplementer til ejernes hovedmarkeder.
- Vores mål med at købe os ind i Uni4 Marketing er at få adgang til en omkostningseffektiv organisation samt vækst gennem markederne i Nordafrika og Mellemøsten, siger Peter Nilsson, VD fra Södra Timber og Kenneth Wallin, VD Martinsons Trä.
- Den øgede tyngde i ejerstrukturen gør, at vi kan fortsætte arbejdet med at blive en omkostningseffektiv salgskanal, når det gælder logstik og salg på markeder, der normalt er kendetegnet ved høje omkostninger i forbindelse med disse aspekter, siger Håkan Linh, bestyrelsesformand i Uni4 Marketing og VD i Holmen Timber.
Uni4 Marketing forventes at sælge 300-350.000 kubikmeter trævarer på markederne i Nordafrika og Mellemøsten. Koncernen forventes at nå en omsætning på 700-750 mio. sek. i 2008.