23948sdkhjf

Ikea: Kreative ’hackere’ er velkomne

Et stigende antal virksomheder skaber en forretning ud af at designe bl.a. fronter og betræk til Ikeas produkter. Den svenske møbelgigant hilser konkurrencen velkommen.
Jeppe Christensen, der er tidligere partner i virksomheden Furnish, stiftede i efteråret køkkenvirksomheden Reform i partnerskab med Michael Andersen, der har en fortid i arkitektfirmaet BIG.

De to har lanceret har lanceret et koncept, der går ud på, at kunden køber sit Ikea-køkken og sætter det op uden at montere skabslåger og bordplade. Herefter går man på reformcph.dk, hvor et udvalg af skabsfronter og bordplader kan tilpasses ens personlige stil.

- Hele forretningskonceptet bag Reform er egentlig, at vi vil prøve at undvære køkkenkonsulenter og sælgere. Den model gør det blandt andet meget nemmere for os at skalere vores virksomhed internationalt og det gør derudover, at vi kan være skarpe på prisen, på trods af at det er arkitekttegnede køkkener i en høj kvalitet, fortalte medstifter Jeppe Christensen i efteråret til Wood Supply.

Værdsætter den stigende interesse
Reform er langt fra den eneste virksomhed i verden, der skaber produkter med 'hjælp' fra Ikea. Eksempelvis sælger hollandske Mykea Design selvklæbende folie til Ikeas reoler og borde, mens svenske Bemz har skabt en forretning på at designe betræk til Ikeas sofaer og stole.

Og det er helt okay, fortæller Ikeas salgschef, Markus Ekewald, i et interview med Berlingske Business:

- I Ikea sætter vi stor pris på interessen for Ikea og vores sortiment, ligesom vi værdsætter den stigende interesse for at være kreativ og personalisere sit køkken eller andre af vores møbler, siger han.

Markus Ekewald understger dog, at Ikea til enhver tid vil sikre, at andre ikke misbruger Ikeas navn og varemærke. Således skal det altid være tydeligt, at det ikke er Ikea, man handler med.

Link til artikel fra Berlingske Business: http://www.business.dk/vaekst/ikea-har-i...
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094