Produktion og produkter viser vej til bæredygtig vækst
På konferencen ”Værdiskabende CSR – god ledelse, praksis og rapportering” vil blandt andre Ikea være repræsenteret og dele ud af virksomhedens erfaringer med at skabe værdi gennem samfundsansvar.
Med afsæt i strategien ”People & Planet Positive” bruger virksomheden bæredygtighed som rettesnor i produktinnovation og -design, i samarbejdet med leverandørerne, i driften af varehusene og som pejlemærke for investeringer.
- Det skal sikre, at vi balancerer vores miljømæssige indvirkning og samtidig imødegår nogle af de udfordringer, som eksempelvis ressourceknaphed og stigende råvarepriser har for vores forretning, siger Sustainability Manager Jonas Engberg, Ikea Danmark, og fortsætter:
- Vi økonomiserer med ressourcer og inspirerer vores leverandører, kolleger og kunder til at leve et mere bæredygtigt liv. Desuden er vi optaget af at gøre driften af vores virksomhed og varehuse mere energieffektiv. Inden 2020 sigter vi mod at producere mere vedvarende energi, end vi forbruger.
Gammel plast bliver til nyt produkt
Ikea har en lang række produkter i sortimentet, som helt eller delvist består af genanvendte materialer, og fremover vil Ikea arbejde i retning af at etablere flere cirkulære materialekredsløb.
- Som nu for eksempel et nyt skrivebordsunderlag med navnet ”Skrutt”, som produceres på vores fabrik i Italien. Skrutt er fremstillet udelukkende af genanvendt blødt plast fra vores egne varehuse, og omkostningen ved fremstillingen er mærkbart lavere end ved produktionen af det gamle underlag. Det betyder, at vi kan sænke produktets pris, siger Jonas Engberg.
- Skrutt er et godt eksempel på, hvordan vi arbejder med ”People & Planet Positive”. Alle vores produkter inklusiv emballage skal enten være fremstillet af genanvendelige, genanvendte eller genbrugte materialer inden udgangen af 2015.
Ikea ønsker at gøre det mere bæredygtige valg til en mulighed for de mange:
- Mens vi på den ene side arbejder på at gøre vores produkter mere bæredygtige, har vi på den anden side et mål om, at vores priser skal falde med 1 procent om året. Denne udvikling kan forhåbentligt medvirke til et opgør med den gængse forestilling om, at et mere miljørigtigt valg er forbundet med en merpris, slutter Jonas Engberg.
Konferencen “Værdiskabende CSR - konference 6 oktober 2014" afholdes mandag den 6.10. 2014. kl. 12-17 hos Dansk Erhverv, Børsen, Slotsholmsgade 1, København K. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig. Yderligere info på www.danskerhverv.dk/Kurser-og-Events
Artiklen er oprindeligt bragt i Dansk Erhvervs Avis #11